ترویج فرهنگ گذشت موجب تقویت امید در کشور می‌شود

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور با اشاره به تاکید در اسلام بر صلح و سازش و گذشت گفت: ترویج و رواج فرهنگ گذشت موجب تقویت امید در کشور می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره‌ کل زندان‌های استان یزد، حجت الاسلام هادی صادقی دوشنبه در آیین آزادی ۱۳ زندانی قصاص نفس در یزد با عنوان " بخشش جانانه" افزود: آزادی این تعداد زندانی با همت خیران، مسوولان و از همه مهم تر، صاحبان خون ارزشمند است.

وی اظهار کرد: در اخلاق اسلامی دو اصل عدالت و احسان وجود دارد و هیچ گاه خداوند متعال به عدل تنها فرمان نداده زیرا عدالت تنها، فقط کف اخلاق را می سازد و زندگی در کف اخلاق، زندگی خوشی نیست و عدالت به تنهایی زندگی را تلخ می کند.

معاون رئیس قوه قضائیه ادامه داد: عقل انسان، تجربه بشری و شریعت الهی ما را به این سمت کشانده اند که زندگی را باید در قله رفیع اخلاقی نشانه گذاری کرد و اگر می خواهیم حیات اجتماعی به خوبی سامان بگیرد، باید از کف اخلاق فراتر رفت و به حوزه احسان پا گذاشت.

صادقی گفت: قرآن کریم وظیفه حاکم را اقامه قسط و عدل قرار دادهاما به جامعه اسلامی نیز فرمان داده که تلاش کنید تا صلح زیاد شود.
وی خاطرنشان کرد: مسئله صلح و سازش،رواج گذشت و وساطت برای صلح و سازش در آیات و روایات بسیاری مورد تاکید قرار گرفته و جامعه ای که تهی از عمل به این دسته از معارف دینی و فرامین عقلی باشد، روی خوش نمی بیند.
معاون قوه قضائیه تصریح کرد: جوامعی که در دنیا صرفا حقوقی باشند، معدود هستند زیرا این جوامع یک ساختار آهنین دارند. در این کشورها ظاهرا تمام حقوق افراد رعایت می شود اما لذت زیست انسانی در این کشورها به حداقل رسیده و به دلیل خالی بودن از انگیزه های انسانی، بسیار به خودکشی روی می آورند.
معاون رئیس قوه قضائیه گفت : اگر شمال اروپا را با شرق جهان مقایسه کنید، در می یابید که فرهنگ اخلاقی از سطح عدالت بالاتر قرار می گیرد و گذشت، ایثار و جوانمردی برجسته و فضای اخلاقی انسانی بسیار پررنگ‌تر و زندگی ها بسیار خوش‌تر است گرچه به ظاهر مشکلات در جوامع شرقی بیشتر دیده می شود.
صادقی با بیان اینکه زیست اخلاقی زندگی را زیبا و قابل تحمل و دلپذیر می کند تصریح کرد: مراسم آزادی ۱۳ نفر از قصاص نفس، بسیار درخشان است و قدم های مبارکی که برداشته شده و دست‌های خیری و زبان‌های خیری که به کار افتاده که این بالاترین کارهای نیک است.
صادقی ادامه داد: در بین کارهای نیک و مستحبات، مهم‌ترین عمل، اصلاح بین مردم بوده و این اتفاق در استان یزد نیز در همین راستا انجام شده است.
رئیس مرکز توسعه شورای حل اختلاف تصریح کرد: دست کسانی که از خون عزیزان خود گذشتند می بوسیم و به این اقدام آنان، افتخار می کنیم و امیدواریم این پویش ها به همت خیران و مسئولان قضایی استان ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به عفو رهبر معظم انقلاب افزود: کسانی که در این اغتشاشات به فریب ذهنی و اشتباه مبتلا شده بودند وپس از آشکار شدن حقایق، به اشتباه خود پی بردند و از این عفو بهره مند می شوند. علاوه بر این افراد، هزاران نفر دیگر نیز به لطف رأفت اسلامی و لطف پدر امت، آزاد می شوند.
صادقی اظهار داشت: این رأفت اسلامی را هم نزد رهبر معظم انقلاب، هم در مسئولان قضایی و هم در مردم شریف در سراسر کشور می بینیم. خدا به مردم ایران لطف کرده که این بزرگان اهل جوانمردی و گذشت هستند و جوانمردی همواره خصلت ایرانی‌ها بوده است.
وی با اشاره به راه اندازی پویش ۶۳ زندانی بنام حاج قاسم سلیمانی افزود: در قالب این پویش در مجموع سه هزار زندانی در سطح کشور از زندان‌ا آزاد شدند.
صادقی با بیان اینکه زندان در حال حاضر به اصلی ترین مجازات در کشور ما تبدیل شده است، اما اسلامی ترین مجازات نیست، تصریح کرد: وقتی فردی زندانی می شود، علاوه برمجازت خانواده او، جامعه و دولت هم ضرر می بیند.
وی با بیان اینکه آزادی هویت اصلی آدمی است، تصریح کرد: امیدواریم افرادی که آزاد می شوند، قدر آزادی خود را بدانند.
وی در خطاب به افرادی که مرتکب قصاص نفس شدند افزود: گذشت اولیای دم را فراموش نکنید و اینکه فرصت دوباره زندگی به شما داده شده است به بهترین وجه استفاده کنید.

صادقی اظهار کرد: خانواده های اولیای دم دل شما شاد کردند، خانواده ها شما شاد کردند بنایراین شما هم واسطه خیر شوید.

در این مراسم از خیران، خانواده های مقتولان و دست اندرکاران اخذ رضایت در دستگاه قضایی و ستاد دیه استان یزد مورد تجلیل قرار گرفتند.

آزادی ۱۳ زندانی قصاص نفس در استان یزد برای نخستین بار است که این اقدام صورت گرفته است.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha