رشد 250 درصدی استفاده از پابند الکترونیک در زندان‌های مازندران

مدیرکل زندان‌های استان مازندران در جلسه فصلی روسای ستادی و زندان های تابعه بر توسعه و رشد 250 درصدی استفاده از پابند های الکترونیکی در زندان‌های مازندران خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های استان مازندران، "علی استادی" مدیرکل زندان‌های استان در جلسه فصلی روسای ستادی و زندان های تابعه بر توسعه و رشد 250 درصدی استفاده از پابند های الکترونیکی و توجه به خانواده های زندانیان با توسعه خدمات حمایتی اشاره کرد.

استادی افزود، توسعه پابندهای الکترونیکی که موجبات تحکیم بنیان خانواده و کاهش جمعیت کیفری را به همراه دارد، مورد توجه جدی ماست و بر اجرای دقیق آن پایبند هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زندان های استان افزود، بهره مندی بالغ بر652 نفر از محکومین واجد شرایط از تسهیلات پابند الکترونیکی در 9 ماهه سال جاری یکی از اقدامات موثر در کاهش جمعیت کیفری بود که نسبت به سال گذشته بیش از 250 درصد (2 و نیم برابر) رشد داشته است.

توسعه اشتغال و حرفه آموزی زندانیان

مدیرکل زندانهای استان مازندران گفت: در نظام زندانبانی اسلامی پس از مراقبت، نگهداری و برقراری امنیت در زندان، فرآیند اصلاحی و تربیتی یک رکن اصلی محسوب می شود.

وی افزود: مهمترین هدف ما اصلاح و تربیت زندانیان با رویکرد فرهنگی و توسعه اشتغال و حرفه آموزی در زندانهاست، چرا که منشاء وقوع اکثرجرائم بیکاری و فقر اقتصادی است و معتقدیم که با توانمندسازی زندانیان در زندانها می شود بیکاری را در بین خانواده های آسیب دیده اجتماعی به حداقل رساند.

استادی تصریح کرد: طی ده ماه گذشته با برگزاری بیش از 150 دوره آموزشی در 19 رشته فنی و حرفه ای، آموزش های جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و گردشگری زمینه صدور گواهینامه مهارت متناسب با بازار کار در جامعه برای 2500 نفر زندانی فراهم شده است.

مدیرکل زندانهای استان بیان کرد:با تعامل موثر با کارآفرینان جهادی و دستگاه های اجرایی بیش از 74 کارگاه تجهیز و بیش از 1211 نفر زندانی محکوم مشغول به کار در کارگاهها هستند و تعداد 930 نفر به اشتغال نشسته مشغولند.

استادی افزود، ایجاد درآمد پایدار در زندانها و کسب مهارت موجب می شود، زندانی صاحب شغل و حرفه، پس از آزادی کمترین نرخ بازگشت به زندان را داشته باشد.

غربالگری یک از برنامه های تنظیم جمعیت کیفری

شاخص کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانها از اولویتهای ده گانه سازمان زندانهاست که با تأکید بر باستفاده از ظرفیتهای قانونی منتهی به کاهش مدت حبس محکومین، عفو، تخفیف و تعلیق مجازات، تعیین وضعیت قضائی متهمین، اجرای طرح پایش و غربالگری قضائی زندانیان و کاهش آماری بالغ بر 1500 نفر از محکومین از دستاوردهای حاصل از اجرای طرح های هدفمند کاهش جمعیت کیفری در زندانهای مازندران است.

توجه به خانواده زندانیان و توسعه خدمات حمایتی

توجه به خانواده زندانیان یکی از دغدغه های سازمان زندانها بوده و هست. زندانی شدن سرپرست خانواده و نبود چتر حمایتی اجتماعی، آسیب‌های متعدد را متوجه همسران و فرزندان زندانی می کند که دامنه آن در بسیاری از مواقع از جرم اصلی گسترده‌تر می‌شود.

استادی بیان کرد: استان مازندران با 13 مرکز انجمن حمایت از زندانیان در تلاش است تا بخشی از مشکلات و دغدغه های معیشتی خانواده زندانیان را مرتفع نماید .

وی افزود: تعداد 2610 خانواده زندانیان تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان قرار دارند که در میان مدت نسبت به سال قبل بیش از 20 درصد افزایش داشته است و در 9 ماه سال جاری تعداد 3000 بسته کمک معیشتی نیز در اختیار خانواده های زندانیان نیازمند قرار گرفت.

استادی اضافه کرد: بیش از 30 دوره آموزش مهارت اساسی زندگی و مهارتهای اجتماعی برای خانواده زندانیان با هدف سازگاری با فقدان سرپرست ،دوری از تهدیدات اجتماعی و نحوه برخورد با آن و توانمند سازی آنان در مراکز انجمن حمایت از زندانیان برگزار شد.

مدیرکل زندان های استان مازندران گفت: در 9 ماه گذشته با کمک انجمن حمایت از زندانیان تعداد 105 نفر از زندانیان از زندان آزاد شده و در همین مدت خانواده زندانیان از تسهیلات و وام های خوداشتغالی به ارزش 150 میلیارد ریال استفاده نموده و تعداد840نفر از فرزندان لازم التعلیم زندانیان تحت پوشش حمایتی قرار گرفتند.

توجه به پروژه های عمرانی، رعایت حقوق شهروندی، نظارت و بررسی مستمر از بند های زندان ، حضور روانشناسان ، مددکاران و پزشکان در خوابگاهها با هدف کاهش آلام و دغدغه های فکری و روحی زندانیان ، ارتقاء بهداشت حرفه ای زندان، رونق اشتغال در زندان و اخذ رضایت از شکات و اولیاء دم نیز دیگر موضوعاتی بود که مدیرکل زندانهای استان مازندران در این جلسه به آن اشاره کرد.

انتهای خبر/

اخبار «سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی» را در کانال پیام‌رسان «بله» به آدرس https://ble.ir/prisons دنبال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha