صنعت مبل سازی مورد استقبال زندانیان است

کارگاه مبل سازی در سوله کارگاهی زندان مرکزی شیراز به مساحت تقریبی 800 متر مربع از نیمه دوم سال 1399 با مشارکت بخش خصوصی مبلمان نظریه راه اندازی شده است و تمامی مراحل ساخت و تولید مبل در این کارگاه انجام می شود.

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های فارس: مبلمان به عنوان یکی از وسایل ضروری و اصلی در زندگی امروز اکثر خانواده ها شده است و کمتر خانه ای پیدا می شود که مبل و صندلی راحتی در آن نباشد.

به دلیل اینکه این شغل یکی از مشاغل پربازده می باشد بنیاد تعاون زندانیان با همکاری اداره کل زندان های استان فارس و بخش خصوصی در راستای حمایت از تولید داخلی و اشتغالزایی برای زندانیان، یکی از کارگاه های اشتغال زندان مرکزی شیراز را به این صنعت اختصاص داده است و در کارگاه مبل سازی، روزانه تعداد 80 نفر زندانی مشغول به کار می باشند و حقوق و دستمزد زندانیان توسط پیمانکار و از طریق بنیاد تعاون زندانیان پرداخت می گردد.

با یکی از زندانیان که در این سوله کارگاهی کار آموزش زندانیان را برعهده دارد گفتگو کردیم و درخصوص مراحل کار و آموزش گفت: از 8 صبح تا 4 بعد ازظهر در کارگاه مبل سازی مسؤولیت آموزش به سایر زندانیان را برعهده دارم. بدین صورت که با ورود مواد اولیه نظیر چوب، هفت لایی، چسب، ابر، اسفنج، نوار مبلی، گونی، ریباند یا فوم کف، منگنه و ... بصورت عمده و کلی و انبارکردن در انبار کارگاه در ابتدا مراحل برش چوب برای نجاری و کلاف زنی مبل انجام می شود و سپس مرحله زیر کاری مبل شامل تسمه زدن، مقوا کاری ، گونی زنی و چسباندن اسفنج و ... انجام می گردد.

این زندانی که جرمش مالی عمد است ادامه می دهد: در قسمت خیاطی کارگاه مبل، پارچه های مبل تولید و دوخت می گردد و در مرحله بعدی فرایند رویه کوبی مبل و در نهایت در قسمت مونتاژ با انجام مراحل پایانی مبل تولید می گردد و روزانه تعداد 6 دست مبل 7 نفره در کارگاه تولید می شود که ماهیانه بیش از 150 دست مبل تولید و از کارگاه خارج و به بازار فروش عرضه می شود.

حمید. گ می گوید: از زمانی که در کارگاه مشغولم نه تنها من، همه هم بندیانم فکر نمی کنیم زندانی و گرفتار هستیم. خوشحالم و آرامش دارم از اینکه زندانیان سرگرم هستند و وقتشان به بطالت نمی گذرد.

8شاگرد زیردست من کار می کنند و این 8نفر هم زیردستشان شاگردان دیگر را زنجیره ای آموزش می دهند.

وی ادامه می دهد: همین که خانواده هایشان راضی هستند من هم راضی هستم و برایم کافی هست. کار کردن در این حرفه برای زندانیان، روزنه امیدی شده است که دیگر پس از آزادی به فکر سرقت، موادمخدر و سایر جرایم نروند. تعداد 12نفر از زندانیان که در این کارگاه مشغول بودند و آزاد شده اند در کارگاه همین پیمانکار در بیرون از زندان مشغول به کار هستند و اکثریت زندانیان تمایل دارند پس از آزادی همین حرفه را دنبال کنند.

با عزت الله. م از دیگر زندانیان زندان مرکزی شیراز به گفتگو نشستیم از کار کردن در کارگاه مبل سازی ابراز رضایت کرد و گفت: در قسمت زیرکاری مبل کار می کنم و 8نفر شاگرد آموزش می دهم. اگر وسایل و امکانات مهیا باشد روزی 6دست مبل 7نفره آماده می شود.

از زمانی که به زندان آمده است می گوید: سال 98 به جرم مالی وارد زندان شدم وضعیت سخت می گذشت اما از زمانی که وارد این کارگاه شدم آرامش دارم نه تنها من، همه زندانیان آرامش دارند و علاوه بر آموزش، درآمدی هم برای خانواده هایشان دارند.

با امیر. ف گفتگو کردیم از وضعیت کارگاه از حیث بهداشت محیط و افرادی که در آنجا مشغول هستند ابراز رضایت کرد و گفت: کارم مونتاژ نهایی مبل است و همه کسانی که در این کارگاه کار می کنند افراد سالم و پای کار هستند. به لحاظ جدیت در کار، صنایع مبل بهتر از سایر کارگاه ها می باشد و نسبت به محیط خوابگاهی زندان بسیار بهتر است چرا که همه مشغول کار خودشان هستند و کسی کاری به دیگری ندارد.

از زمانی که در اینجا مشغولیم میزان محکومیت و تحمل حبس راحت تر برایمان می گذرد. در بیرون از زندان حسابدار بودم برنامه ام این است که پس از آزادی، در صورتی که سرمایه ای داشته باشم به عنوان شغل دوم این حرفه را دنبال کنم.

شایان ذکر است دوره های آموزشی رویه کوبی مبل و تولید مبلمان با همکاری اداره آموزش فنی و حرفه ای برگزار  و به زندانیانی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون های کتبی و عملی گردند گواهینامه مهارت اعطاء می گردد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha