ورود «اشتغال زندانیان» به طرح‌های تحقیقاتی و دانشگاهی/ حرفه‌آموزی زندانیان منطبق با شرایط اقلیمی و بومی توسعه می‌یابد

وضعیت اشتغال و حرفه‌آموزی در زندان‌ها با محوریت تجارب ملی و بین‌المللی در نشستی به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، نشستی دیگر از سلسله‌نشست‌های علمی و تخصصی زندان‌ها با محوریت «بررسی وضعیت اشتغال و حرفه‌آموزی در زندان‌ها با محوریت تجارب ملی و بین‌المللی» به همت دفتر آموزش و پژوهش سازمان زندان‌ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست صالحی‌عمران، مدیرکل این دفتر گفت: در برگزاری این نشست‌ها هم به اهداف آموزشی و اثربخشی آن در پیشبرد اهداف زندانبانی توجه داریم و هم سراغ تغییرات نگرشی خواهیم رفت تا در نهایت گام بزرگی در مسیر هدف مهم سازمان زندان‌ها یعنی اداره علمی زندان‌ها با محور دانایی برداریم.

اشتغال در زندان‌ها را به طرح‌های تحقیقاتی آورده‌ایم

وی ادامه داد: اشتغال یک بحث چالشی در کشور است که ما نیز در سازمان زندان‌ها سعی بر ارتقاء آن برای کمک به جامعه مددجویان و زندانیان داریم. مأموریت درجهت حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان به منظور بازسازگاری آنان چه در دوران حبس و چه بعد از خروج از زندان است تا با حرفه‌آموزی مأمنی برای خود و خانواده‌های‌ باشد.

مدیر دفتر آموزش و پژوهش سازمان زندان‌ها یادآور شد: باتوجه به تجربیات جهانی، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی از بهترین آموز‎ش‌ها به نیروی انسانی است که در تمام دنیا در اولویت قرار دارد که خود نیز چرخه اقتصادی کشورها را به حرکت درمی‌آورد.

صالحی عمران اینگونه تأکید کرد: موضوع مهم اشتغال در زندان‌ها نیز در قالب مطالعات و اجرای طرح‌های تحقیقاتی و همچنین دعوت از اساتید متخصص حوزه به اجرا گذاشته می‌شود. ما درصدد دستیابی و عملیاتی کردن تجربیات بین‌المللی هستیم.

شرایط همکاری با کارآفرینان بزرگ در زندان‌ها مهیاست

درادامه این نشست نیز پژمان پروین مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌ها گفت: هم‌اکنون در تمام زندان‌ها فرآیند حرفه‌آموزی در جریان است اما امروز لازم است سراغ بروزرسانی جدی‌تر آموزش‌ها و حرفه‌های شغلی متناسب با شرایط اقلیمی و بومی برویم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود و خاص زندان‌ها هم‌اکنون شرایط جلب همکاری کارآفرینان برای اشتغال پایدار مهیاست، بنحوی که هم مشمول معافیت مالی هستند و هم امکان بهره از تسهیلات مالی برایشان فراهم شده است که این امتیاز قانونی، فرصت ارزشمندی برای کارآفرینان تلقی می‌شود.

به مهارت‌های زندانیان در حرفه‌آموزی و اشتغال آنان توجه شود

همچنین سید یعقوب زراعت‌کیش، محقق و عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به جریان مهم اشتغال‌زایی برای زندانیان گفت: بهترین راهکار برای ایجاد اشتغال پایدار برای زندانیان، توجه به مهارت قبلی‌شان درمسیر کارآموزی و مهارت‌یابی آنان و همچنین فعالیت در بخش‌های خصوصی در بیرون از زندان است.

وی درباره راهکارهای عملیاتی این موضوع گفت: باید برای بکارگیری زندانیان آزادشده توسط کارفرمایان و بنگاه‌های خصوصی مشوق‌هایی درنظر گرفت و نیز درصدد اتخاذ و یا اصلاح قوانین مرتبط بطور مثال در بکارگیری آنان یا اعطای تسهیلات رفت.

این پژوهشگر همچنان بر حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان منطبق با معیارهایی همچون ویژگی‌های شخصیتی، علایق و تجارب شغلی پیشین آنان تأکید کرد.

گفتنی است در پایان این نشست نیز به طرح ارزیابی حرفه‌آموزی و اشتغال در زندان‌ها پرداخته شد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha