نیت خیر به نام مادر؛ ره‌توشه مسافری ابدی

طی مراسمی هزینه برگزاری ختم مرحومه شهربانو فنودی، از سوی فرزندانش صرف‌ آزادی سه زندانی در خراسان‌جنوبی و راهی برای دوباره زیستن سه انسان شد.

پایگاه اطلاع رسانی اداره‌کل‌زندان‌های استان خراسان جنوبی: نامش مادر است و با رخت بربستنش از این دنیا مانند همه مادران حسی از فداکاری را در وجود فرزندانش به ودیعه گذاشته، اما حاجیه شهربانو اصل دیگری را نیز به فرزندانش آموخته و آن حس نوع‌دوستی است. اکنون این مادر از دنیا رفته و پیش از برگزاری چهلمین روز درگذشتش نام و یادش زمینه‌ساز آزادی سه خانواده از بند آسیب‌ها می‌شود.

سیدهاشم اسماعیل‌زاده، مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان‌جنوبی، در جلسه‌ای که به منظور آزادسازی این ۳ زندانی برگزار شد، اظهار کرد: خانواده مرحومه فنودی پس از فوت مادرشان مراجعه‌ای به انجمن داشته و دوست داشتند در صورت امکان با آزادسازی زندانیان در راستای فرهنگ وقف و ترویج کار خیر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه براین اساس از محل کمک این خانواده سه زندانی با مبلغ ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آزاد شدند، افزود: یکی از زندانیان مجرد و دو نفر دیگر متأهل و دارای فرزند بودند و با آزادی این زندانیان از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خانواده جلوگیری خواهد شد.

اسماعیل‌زاده بیان کرد: با توجه به سبقه این خانواده و شناختی که از آنان داریم انتظار چنین عمل خیری وجود داشت و انفاق و فرهنگ‌سازی که توسط این خانواده انجام شد سرمنشأ بسیاری از خدمات خواهد بود.

نیت خیر، ره توشه مسافری ابدی

حجت‌الاسلام علی نسائی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی، نیز گفت: این بانوی بزرگ حتماً در زمان حیات به گونه‌ای زندگی کرده که اکنون پس از رخت بربستن از این جهان مایه خیر در زندگی سه خانواده شده است و زنجیره این خیر ادامه می‌یابد. عاقبت همه ما مرگ است؛ برگ برنده در دست فردی است که در زمان حیات و پس از مرگ سنت‌های خوبی را از خود برجای بگذارد؛ از طرفی خداوند متعال توفیق ادای این کار خیر را به بازماندگان عطا کرده است.

وی با اشاره به مصیبت‌هایی که بر خانواده یک زندانی حادث می‌شود، اظهار کرد: توفیق پایه‌گذاری این سنت نیکو به این خانواده داده شد و بدانید هرکسی که از این سنت پیروی کند یقیناً این خانواده نیز از این ثواب بی‌بهره نخواهند بود؛ درست مانند زمانی که کسی مسجدی می‌سازد و هرکسی که در این مسجد نماز بخواند خیرش به سازنده مسجد خواهد رسید.

نذر آزادی زندانیان فرهنگ‌سازی شود

علی عبدی، مدیرکل زندان‌های‌خراسان‌جنوبی نیز گفت: موضوع کمک به زندانیان و آزادسازی آنان از سال ۹۹ با شیوع کرونا، شدت بیشتری گرفت چراکه مراسم تعطیل شد و خرج و هزینه آن به آزادی زندانیان تعلق گرفت.

وی افزود: در سال ۹۹ همچنین نهضت کمک مؤمنانه شکل گرفت و اکنون نیز کمک به خانواده زندانیان و آزادی زندانیان روز به روز در حال افزایش است که امیدواریم این اتفاق مبارک در خراسان‌جنوبی که مردم در آن اعتقادات والایی دارند افزایش یابد؛ البته لازم است فرهنگ‌سازی نیز توسط این خانواده‌ها صورت گیرد.

نیت خیر، ره توشه مسافری ابدی

علی جعفری، فرزند مرحومه نیز گفت: پس از فوت مادر با نشستی که با اعضای خانواده داشتیم به این نتیجه رسیدیم که قطعاً اگر امر آزادی زندانیان فرهنگ‌سازی شود در کاهش انحرافات اجتماعی تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم از خانواده زندانیان حمایت کرده تا فرزندان آنان از نعمت پدر و مادر به صورت‌ همزمان بهره‌مند شوند و این شادی به روح مادرمان برسد، تصریح کرد: با برنامه‌های مشارکتی که با انجمن حمایت از خانواده‌های‌ زندانیان برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که یکی از بخش‌های مهم کمک‌رسانی و کار خیر، آزادی زندانیان بوده، چراکه یک خیر کثیر است و به دنبال آن خیرهای بسیاری ایجاد می‌شود.

جعفری با بیان اینکه تصور کنید وقتی سرپرست یک خانواده از زندان آزاد شود تمام مشکلاتی که خانواده‌ با آن مواجه‌اند با حضور پدر تقلیل می‌یابد، افزود: اگر برخی از باورهای غلط را کنار بگذاریم و آنچه دین مبنی بر مواسات و همدلی تأکید کرده است در زندگی خود پیاده کنیم آن زمان همه ما به اندازه یکدیگر از زندگی لذت خواهیم برد.

وی با اشاره به اینکه معنای باقیات الصالحات همین است، افزود: در دین به نوع‌دوستی تأکید شده و از طرفی دیگر در احادیث و روایات سفارش شده که به هم نوع خود کمک کنید تا به آرامش و سعادت برسید. ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ خانواده زندانیان که واقعاً بی‌گناه هستند در همین نادیده گرفتن حس نوع‌دوستی است.

جعفری در پایان گفت: اگر به این خانواده‌ها بها داده نشود و این افراد حمایت‌های مردم جامعه را نداشته باشند فرزندان آنان به سمت بزهکاری و تباهی می‌روند و با انجام این کار خیر حداقل دردها و آسیب‌هایی که این‌ خانواده‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند را کاهش خواهیم داد.

انتهای خبر/

اخبار «سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی» را در کانال پیام‌رسان «بله» به آدرس https://ble.ir/prisons دنبال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha