التیامی برای زخم‌های ناامیدی

خانواده زندانیان، در نبود دلگرمی و گرمای محبت سرپرست خانواده از نبود امید رنج می‌برند و سرکشی به آنان شاید التیام بزرگی برای بستن زخم ناامیدی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های استان خراسان جنوبی، وضعیت دو خانواده‌ زندانی در استان خراسان جنوبی، مورد بازدید مسئولان اداره‌کل زندان‌ها قرار گرفت؛ هر دو خانواده در منطقه حاجی‌آباد بیرجند روزگار می‌گذراندند.

خانواده اول دارای دو فرزند خردسال بوده که یکی از کودکان بیماری قلبی دارد و به‌دلیل هزینه‌های درمان خانواده از پس ادامه روند درمان وی برنیامدند. پدر خانواده ۱۹ سال حبس دارد و از این مقدار، ۱۶ سال و چهار ماه و ۲۶ روز مانده است.

کارش بنایی، سنگ‌کاری و کاشی‌کاری است، اما تقاضا دارد در بنیاد تعاون زندانیان کار کند تا بتواند درآمد ثابت و پایداری داشته باشد. می‌گوید خود درد قلب دارد، اما درد خودش را فراموش کرده و اکنون مهم‌ترین معضلش درد قلب پسرش است.

در این بازدید قول مساعدی برای ادامه درمان و تأمین داروی این کودک داده شد و همچنین مقرر شد پدر خانواده که اکنون به علت شرایط زندگی‌اش در بند کار زندان مشغول به فعالیت است، در بنیاد تعاون زندانیان ادامه فعالیت داشته باشد.

خانواده دوم نیز منزل خود را در منطقه حاجی‌آباد به‌صورت غیرقانونی بنا کرده و به همین علت از انشعابات گاز و آب و برق برخوردار نیست. مادر خانواده با پختن نان و حوله‌بافی خرج خانه را درآورده و پدر که شش ماه از حبس وی باقی مانده در بند کارگری مشغول به فعالیت است.

دهیاری اکنون این خانواده را به علت ساخت و ساز غیرمجاز جریمه کرده است. مادر خانواده می‌گوید با حوله‌بافی و پخت نان، ماهی ۳۰۰ هزار تومان درآمد دارد، اما باز هم از پس هزینه‌های سه فرزند یک و نیم ساله، پنج و ۹ ساله‌اش برنمی‌آید. مادر خانواده که از سرمای هوا دست‌هایش را زیر شالش پنهان کرده، از آسیبی که زندان به زندگی‌اش زده می‌گوید و ادامه می‌دهد: مهم‌ترین بخش زندان، آسیبی بود که به روحیه فرزندانم زده شد.

خانه هر دو خانواده سرد بود؛ گرمایی وجود نداشت برای گرم شدن دل کودکان و امیدی که در نبود این گرما از دست رفته بود. با حضور مسئولان قول مساعدی مبنی بر ادامه کار این زندانی و کمک به معیشت خانواده وی داده شد تا حداقل کمی از هزینه‌های زندگی تأمین شود.

التیامی برای زخم‌های ناامیدی

سرکشی و رسیدگی به خانواده‌های زندانیان

مجید آذرمهری، معاون سلامت و اصلاح و تربیت زندان‌های خراسان‌جنوبی گفت: خانواده زندانیان بی‌شک از اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده که شاید راه طولانی در مسیر پذیرش جامعه به‌عنوان افراد نیازمند حمایت در پی دارند، چراکه زمانی شخصی وارد زندان می‌شود، همسر و فرزندان او با انبوهی از مشکلات و گرفتاری‌ها مواجه شده که خود در ایجاد آن نقش نداشته‌اند و این موضوع زمانی دردناک‌تر خواهد بود که نبود چتر حمایتی از سوی جامعه آسیب‌های مختلف برای اعضای خانواده زندانی را رقم بزند و زنجیره جرم هر روز گسترده‌تر می‌شود.

وی افزود: در این میان انجمن‌های حمایت از زندانیان و مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج به‌عنوان تنهاترین متولیان حمایت از این افراد و خانواده‌ها و صرفا با تکیه بر کمک‌های خیرخواهانه و انسان‌دوستانه خیرین و نیکوکاران گام‌هایی هرچند کم، اما مؤثر برمی‌دارند تا شاید مرهمی باشد بر دردهای انسان‌هایی که جایی برای گفتن مشکلاتشان ندارد.

آذرمهری بیان کرد: مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندانیان استان در کنار ایجاد شرایط اشتغال برای زندانیان آزاد شده، با جلب مشارکت‌های مردمی تلاش می‌کند گوشه‌ای از مشکلات معیشتی، آموزشی و فرهنگی خانواده زندانیان را تحت پوشش قرار دهد.

انتهای خبر/

اخبار «سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی» را در کانال پیام‌رسان «بله» به آدرس https://ble.ir/prisons دنبال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha