محکوم به قصاص پس از 9 سال از چوبه دار رهایی یافت

مرد جوانی که ۹ سال پیش به اتهام قتل زن ۲۶ ساله‌ای در بندرعباس به قصاص محکوم‌شده بود با رضایت اولیاء دم از کابوس چوبه دار نجات یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان هرمزگان، این مرد متأهل در سال ۹۲ با زن شوهرداری رابطه پنهانی داشت که پس از بحث لفظی، این زن در دریا غرق شده و جان می سپارد. مرد جوان هم از محل متواری و اقدامی در راستای نجات وی انجام نمی دهد.

غروب تلخ
غروب دی‌ماه سال ۹۲ بدن بی‌جان زن جوانی توسط حاضرین در ساحل غدیر بندرعباس از آب بیرون آورده شد. لحظاتی بعد مأموران پلیس بر سر صحنه حاضر شدند و عده‌ای از حاضرین در محل بیان داشتند که او را با مردی جوان مشاهده کردند که در ساحل قدم می‌زدند. مأموران پلیس پس ‌از اینکه همراه متوفی را نیافتند به تحقیقات ادامه دادند.
بدین ترتیب جسد زن جوان به پزشکی قانونی منتقل شد.

سرنخ مکالمه‌های تلفنی
بررسی مکالمه‌های متوفی و آخرین تماس‌های او نخستین مرحله از تحقیقات مأموران بود که پلیس را به چند قدمی متهم به قتل رساند.
به‌طوری‌که مشخص شد، این زن مدتی با مرد متأهلی در ارتباط بوده است. یک هفته این اتفاق ناگوار می‌گذشت تا آنکه مأموران متهم اصلی را دستگیر کردند که وی در همان مراحل اولیه بازجویی، همراهی با زن جان‌باخته در روز حادثه را رد کرد و گفت تنها گهگداری با این زن جوان در تماس بوده است .

اعتراف
متهم با سخنان ضدونقیض، ظن پلیس را برانگیخت تا آنکه با مشاهده مستندات، راه فراری نیافت و اعتراف کرد که در روز حادثه با زن جان باخته بوده است. وی گفت:«من و متوفی چند ماهی بود که باهم در ارتباط بودیم. او داری دو فرزند بود،روز حادثه مخفیانه برای قدم زدن به ساحل غدیر رفتیم که سر مسئله‌ای باهم بحثمان شد و من هم از شدت عصبانیت او را رها کردم و ازآنجا دور شدم اما ناگهان دیدم که او به طرف دریا رفت وغرق شد. مانده بودم چکار کنم، چون از آنجا فاصله و ترس لو رفتن ارتباط پنهانی مان را داشتم. از محل متواری شدم.»

درخواست قصاص
پس از این اعترافات، خانواده زن جان باخته از وی شکایت کردند و بیان داشتند اگر در همان لحظات اولیه، وی این حادثه را به پلیس و اورژانس و... خبر می‌داد و یا خودش به نجات او می‌رفت حتماً این اتفاق نمی افتاد. متهم به زندان رفت و دو بار در این پرونده تبرئه شد. اما با شکایت اولیاء دم ،بررسی‌های پس از اعترافات صریح متهم، بازسازی صحنه و گزارش پزشکی قانونی، تکمیل تحقیقات توسط پلیس و صدور کیفرخواست قتل عمد، متهم این بار به قصاص محکوم شد.

بخشش
سالها در زندان با کابوس طناب دار گذشت و اولیا دم همچنان اصرار به قصاص داشتند.
کاظم شاهرخ نیا، از اعضای شورای حل اختلاف این زندان که سال‌هاست نقش مهمی در رضایت گیری پرونده‌های قتل دارد گفت: در این پرونده برای نجات متهم به قتل تلاش زیادی شد و در این سال‌ها سعی بر رضایت اولیای دم داشتیم تا آنکه هفته قبل با تلاش برخی معتمدان و وساطت معاون دادستان بندرعباس موفق شدیم پدر و مادر جان‌باخته را راضی به بخشش‌کنیم و مرد ۴۴ ساله پس از ۹ سال و زمانی که منتظر اجرای حکم قصاص بود ، از مرگ نجات یافت.

نوزدهمین سازش
مجتبی قهرمانی رئیس‌کل دادگستری هرمزگان گفت: این نوزدهمین سازش در پرونده‌های قصاص استان هرمزگان طی سال جاری است که با تلاش و پیگیری اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس و در پی برگزاری نشست‌های متعدد صلح و سازش موجب شد تا اولیای دم با تأسی از سیره معصومین(ع) و در راستای عفو و رأفت اسلامی از قصاص محکوم این پرونده بگذرند.
تشکیل‌شده و اعضای این گروه‌ها به‌صورت مستمر ضمن تفکیک، رصد و پایش پرونده‌های قصاص با استفاده از ظرفیت علما، روحانیون، متنفذان و معتمدین محلی و خیرین و نهادهای مردمی به‌منظور اصلاح ذات البین و ایجاد مصالحه تلاش می‌کنند.
انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha