اصلاح و درمان زندانیان نیازمند تئوری‌پردازی علمی است

عضو شورای تحقیقات سازمان زندان‌ها در نشست «ارزیابی اثربخشی برنامه‌های اصلاح و درمان زندانیان» گفت: ما بدون تئوری‌پردازی نمی‌توانیم سراغ مبحث جرم‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری برویم. بنابراین در کنار تجربیات باید بر نظریه‌پردازی هم تمرکز کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، نشست «ارزیابی اثربخشی برنامه‌های اصلاح و درمان زندانیان» با محوریت طبقه‌بندی مجرمین و درراستای اهداف سازمان زندان‌ها مبنی بر شناسایی نیازها و چالش‌های موجود در نظام زندانبانی برگزار شد.

اصلاح و تربیت مددجویان را نباید اقدامی آسان دانست

در ابتدای این نشست دکتر صالحی‌عمران، مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش سازمان زندان‌ها گفت: مقوله اصلاح و تربیت کار ساده‌ای نیست بویژه در زندان که با افرادی درگیر بزه و مشکلات فراوان هم مواجه هستیم. بنابراین برای انجام آن باید دست به اقدامات عملی و برنامه‌ریزی شده زد.

اصلاح و درمان زندانیان نیازمند تئوری‌پردازی علمی است

وی تأکید داشت: در این دفتر قرار است با رویکرد علمی و پژوهشی و در قالب نشست‌های پژوهشی و البته آموزشی، درپی استخراج نتایج عملی در زندان‌ها باشیم. این نشست‌ها همچنان نیز ادامه خواهد یافت.

دکتر محمد فرجی‌ها عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در ادامه نشست، استفاده از یافته‌های تجربی در برنامه‌ریزی‌ها را مفید دانست و گفت: امن‌ترین کشورها آن‌هایی هستند که جمعیت کیفری کمتری در زندان‌ها دارند؛ این‌ها سیاست جنایی ملایم‌تری درپیش گرفته‌اند.

بدون تئوری‌پردازی نمی‌توان سراغ جرم‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری رفت

عضو شورای تحقیقات سازمان زندان‌ها در این نشست گفت: فرد زندانی تمام خرده‌فرهنگ‌های جرائم را با خود وارد زندان می‌کند پس در این شرایط اصلاح و درمان با دشواری روبروست. ضمن اینکه ما نباید موفقیت در کاهش بازگشت به زندان را شاخص عملکرد زندانبانی بدانیم چرا که ارتکاب جرم، موثر از شرایط بیرون است.

فرجی‌ها اعتقاد داشت: تا نتوانیم متغیرهای مرتبط با ایجاد جرائم و عوامل موثر بر آن را شناسایی کنیم، تغییری در آمار جرم حاصل نمی‌شود. بدون تئوری‌پردازی نمی‌توان سراغ مبحث جرم‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری رفت. در کنار تجربیات باید بر نظریه‌پردازی هم تمرکز کرد.

اصلاح و درمان زندانیان نیازمند تئوری‌پردازی علمی است

این استاد دانشگاه اینگونه نیز اصلاح‌ودرمان زندانیان را نیازمند تئوری‌پرداری علمی دانست و گفت: امروز «زندان ترمیمی» در فرآیند اصلاح و درمان زندانیان رویکرد جالبی است که می‌تواند به توسعه اهداف زندانبانی کمک کند. همچنانکه امیدوارم بسیاری مضامین مثل صلح و سازش تا شفقت برمبنای آموزه‌های دینی بیش از پیش وارد نظام عدالت کیفری شود.

گفتنی است سازمان زندان‌ها در دوره کنونی اداره مراکز تأمینی‎وتربیتی و همچنین فرآیند اصلاح و تربیت مددجویان درتلاش است با استفاده از چهره‌های دانشگاهی و پژوهش‌های کاربردی این هدفگذاری را به شکل عملی محقق سازد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha