حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان شاخص‌های امنیت اجتماعی را ارتقاء می‌دهد    

به کارگیری مهارت‌های آموخته شده به زندانیان در زندان و در جامعه می‌تواند به طور مستقیم شاخص‌های امنیت اجتماعی در کشور را افزایش دهد.

خبرگزاری میزان - مدیرکل زندانهای استان خراسان شمالی در مورد مراقبت‌های پس از آزادی از زندانهای استان اعلام داشت: تا کنون به 52 نفر از زندانیانی که آزاد شده‌اند وام یک میلیارد ریالی اشتغال تعلق گرفته است که با توجه به شرایط اقلیمی استان بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در پروژه‎‌های دامپروری، کشاورزی و اشتغال‌های کوچک رفته است.

گرجی با اشاره به اینکه کار و آموختن مهارت در بازگشت‌پذیری زندانیان به اجتماع مؤثر بوده است افزود: پیش از اشتغال‌، فرهنگ سازی در موضوعات مرتبط به کار و اشتغال و ترویج آن دارای اهمیت است، از 52 نفری که وام اشتغال دریافت کرده‌اند تنها دو نفر مرتکب جرم شده و به زندان بازگشته‌اند و 50 نفر از آنها مشغول به کار شده‌اند یعنی بیش از 96 درصد از این افراد، که این موضوع نشان از اثرگذاری اشتغال و درآمدزایی برای جلوگیری از ارتکاب به جرم دارد چرا که بیکاری، فقر و تورم از علل عمده ارتکاب به جرم است.

بهره‌مندی خانواده زندانیان خراسان شمالی از خانه‌مهر استان

مدیرکل زندانهای استان خراسان شمالی در مورد حمایت اداره‌کل زندانهای استان از خانواده زندانیان گفت: حمایت‌های ویژه‌ای از خانواده زندانیان در استان به ویژه کمک‌های مالی شامل تهیه سبد ارزاق با همراهی خیران استان و همچنین سرکشی به وضعیت آنها از طریق دادگستری و دادستانی استان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد خانه مهر، توسط گروه‌های جهادی با حضور پزشکان متخصص در امور زنان، اطفال و روانشناسان جهت ویزیت رایگان خانواده زندانیان یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که در راستای کمک به خانواده زندانیان نیازمند استان انجام می‌شود، این افراد پس از ویزیت رایگان در این محل جهت تهیه و تأمین دارو به صورت رایگان به یکی از داروخانه‌های سطح شهر معرفی و هدایت می‌شوند.

گرجی افزود: تمامی خانواده‌های تحت پوشش می‌توانند در روزهای چهارشنبه هرهفته به این مرکز مراجعه و خدمات رایگان دریافت کنند.

وی در مورد صدور مجازات‌های جایگزین حبس نیز بیان داشت: یکی از مواردی که در این زمینه اهمیت دارد به کارگیری این افراد در شهرداریها و مکان‌های عمومی است، در حال تعامل با برخی از قضات هستیم که بتوانیم این افراد را در کارهای عام‌المنفعه به خدمت گیریم، از این رو افرادی که رأی سنگینی برایشان صادر نشده است می‌توانند در مکان‌های عمومی به شهروندان خدمات ارائه دهند.

دریافت وام اشتغال توسط زندانیان پس از آزادی

وی در مورد ایجاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها در راستای اشتغال زندانیان استان نیز افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای استان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی استان سه نهادی هستند که با امضاء تفاهم‌نامه‌هایی در راستای حرفه‌آموزی به زندانیان با زندانهای استان تعاملاتی داشته‌اند.

گرجی افزود: زندانیان زندانهای استان با گذراندن دوره‌های مهارت و دریافت گواهی‌نامه‌ای که در آن عنوان زندان هم قید نمی‌شود پس از آزادی و خروج از زندان می‌توانند با دریافت وام اشتغال نه تنها برای خود شغل ایجاد کنند بلکه کارآفرینی نیز داشته باشند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha