مدیرکل زندان‌های خوزستان بمناسبت هفته قوه قضائیه عملکرد 20 ماهه این اداره‌کل را تشریح کرد

بمناسبت هفته قوه قضائیه ، پژمان پروین مدیرکل زندانهای خوزستان عملکرد این اداره کل را در حوزه های مختلف تشریح کرد. وی توفیقات بدست آمده را مرهون تلاش جمعی پرسنل دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندانهای استان خوزستان، پژمان پروین مدیرکل زندانهای خوزستان ، حدود 20 ماه است که مسئولیت زندانهای استان خوزستان را عهده دار شده است. مدیرکلی زندانها در استانهای همدان، خراسان شمالی، سرپرستی کردستان از جمله سوابق مهم خدمتی ایشان است . در حوزه کار در زندان ، واژه زندان بان را در شان امروزی  نظام علمی و کارشناسی این شغل  نمیداند و ترجیح می دهد بجای استفاده از کلمه زندان بانها ، از واژه متخصصان علوم رفتار با مجرمان، متخصصین یا کارشناسان اصلاح و تربیت و ... خطاب شود .از ویژگی های کاری و مدیریتی وی اعتقاد جدی به مبحث تخلیه روانی و خدمات مددکاری برای  زندانیان با هدف تاثیر پذیر نمودن آنان پیرامون خدمات اصلاحی و تربیتی است .

مدیریت منابع انسانی و شایسته سالاری همسو با ارائه خدمات و توجه به رفاهیات به آنان برای  وی از اهمیت بسزائی برخوردار است و به شیوه مدیریت میدانی عمیقا معتقد است و باور دارد پشت میز نشستن پاسخگوی نیازهای امروز نظام مدیریت زندانها  و اجرای اولویتها و اهداف مترتب بر آن نمی باشد.

در استانهائی که خدمت کرده من جمله خوزستان، رد پای وی در اصلاح ساختارها، ایجاد زیر ساختها و بهبود وضعیت عمرانی ندامتگاه ها و ایجاد فضاهای مناسب تامینی و تربیتی دیده می شود.

گفتگوی امروز ما با آقای پژمان پروین حول محورهای مختلفی انجام شد که ماحصل آن را میخوانیم.

  1. ستاد دیه و جشنهای گلریزان:
  • اولین بخش از این مصاحبه به موضوع ستاد دیه و اقدام برای آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد اختصاص یافت، پروین در این ارتباط گفت: در آغاز با توجه به اینکه مدت کوتاهی از ماه میهمانی خدا گذشته و برکات آن خصوصا در حوزه کمک برای آزاد سازی زندانیان واجد شرایط جرایم غیر عمد ، همچنان در جریان است، لذا ضمن تشکر ازمردم عزیزمان، خیرین و نیکوکاران که حقیقتا در ارائه کمکها درخشان و متفاوت عمل نمودند، باید بیان شود که با فضاسازیها و برنامه ریزی هایی که انجام شد،  مجموعا ۱۱ جشن گلریزان در اهواز و شهرستانهای مختلف استان به همت ستاد دیه و با محوریت  خیران و حضور میدانی دادستانهای عزیز و رؤسای ارجمند دادگستری ها برگزار شد. که در نتیجه این جشنهای گلریزان حدود یازده میلیارد تومان بصورت نقدی و تعهدی به ستاد دیه کمک شده که با فرایندهای لازم زمینه آزادی تعداد قابل توجهی از زندانیان جرائم غیرعمد فراهم خواهد شد.

وی در ارتباط با عملکرد سال گذشته ستاد دیه استان گفت: به لطف خداوند متعال در سال گذشته در استان  خوزستان و از مسیر ستاد دیه ۳۷۷  زندانی آزاد شده اند و از مسیرهای دیگر همانند انجمنهای حمایت زندانیان که آنان نیز در مدت مذکور به جمع آوری کمکهای مردمی پرداختند، حدود یکصد زندانی واجد شرایط از زندان آزاد و به آغوش گرم خانواده و کانون جامعه بازگشتند.

نکته قابل توجه اینکه این افراد برابر جدول فرایند آزاد سازی، حدود 160 میلیارد تومان بدهی داشتند که آزادی آنان توسط یک فرایند موفق و مؤثرا نجام شد. از جمله فاقدامات انجام شده ، قبول اعسار این دسته از زندانیان بالغ بر  ۱۱۸ میلیارد تومان توسط مقامات قضائی و قضات ارجمند مرکز استان و شهرستانها  بوده که جای تشکر ویژه دارد.

از شکات گرامی هم تشکر کنم که میتوانستند حق خود را کامل وصول و مطالبه  کنند اما با گذشت و محبت خود، شادی را به خانه های خاموش و منتظر خانواده های این قشر از زندانیان  اهداء نمودند زیرا  شکات پرونده ها بیش از ۲۳ میلیارد تومان از حق خود گذشت نمودند

در فرایند آزادی زندانیان ، بیش از ۶ میلیارد تومان توسط مددجویان تامین شد و ستاد دیه استان نیز بیش از شش و نیم میلیارد(5/6) تومان از محل کمک های مردمی بصورت بلاعوض مساعدت نمود که در نهایت زمنیه آزادی این 377 نفر فراهم گشت .

در سال جاری 301 زندانی جرائم غیر عمد در زندانها حضور داشتند که بدهی آنان بالغ بر 400 میلیارد تومان بوده است . در ماه مبارک رمضان تعداد 33 نفر زندانی واجد شرایط از این تعداد با کمکهای خیرین از زندان آزاد و 20 نفر دیگر نیز با گذشت شکات و رد دیون آزاد  شدند.قطعا  با تکرار این فرایند و ظرفیتهای گفته شده، می توانیم شاهد آزادسازی تعداد بیشتری از زندانیان جرایم غیرعمد از محل کمک های معمول به گلریزانهای ستاد دیه باشیم.

  1. اولویتهای تبیینی رییس سازمان زندانها برای شتاب هماهنگ در مسیر سیاستهای تحولی و تعالی محور نظام قضایی:
  • وی در ارتباط با اهمیت اولویتهای دهگانه ابلاغی رییس سازمان زندانها در حوزه تحول و تعالی کار زندانبانی نیز گفت: مستحضرید که ریاست معزز قوه قضاییه ، عصر نوین نظام قضایی کشور را دوره تحول و تعالی معرفی نموده اند.

بر همین مبنا جناب آقای دکتر محمدی ریاست محترم سازمان زندانهای کشور نیز با تدبیر مبتنی بر شناخت میدانی از نیازهای اساسی زندانها، 10 اولویت راهبردی را برای نیل به رویکردهای تحولی و تعالی محور قوه قضاییه ترسیم و ابلاغ فرمودند ، نکته قابل توجه این است که در راستای حفظ حقوق شهروندی و کرامت انسانی زندانیان و خانواده های آنان  ، 7 اولویت از ده اولویت ترسیمی جهت حمایت از زندانی و، خانواده آنان ، اشتغال و توسعه خدمات اساسی به زندانیان تعیین گردیده است و قطعا این مشی در مسیر تحقق سیاست عالیه سازمانی که همانا تبدیل زندانها به آموزشگاه نیکی هاست، ترسیم شده است.

در استان خوزستان نیز اقدامات مؤثر وموفق متنوعی انجام پذیرفته که با ابلاغ اولویتهای ده گانه، شتاب مضاعفی  بخود گرفته و دستاوردهای آن در بخشهای مختلف در حال نمود و بروز است. تلاش شده  با فرهنگ سازی لازم  خصوصا در دو محور مسئولیت و تعهد سازمانی که جامعه هدف آن همکاران عزیزمان در زندانها هستند و مسئولیت اجتماعی که گروه هدف آن آحاد جامعه است،  عزم و همت لازم برای ایجاد تحول در زندانهای خوزستان و تعالی خدمات و اقدامات متنوع را فراهم سازیم.

همچنانکه در آغاز توفیق حضورم در خوزستان عزیز و آئیین معارفه عرض کردم، به اعتقاد بنده خدمت در خوزستان یک توفیق خاص و ارزشمند است، که بنا به فرموده مقام معظم رهبری خوزستان دین خود را به انقلاب ادا کرده، ما نیز در کسوت پر افتخار خادمان اصلاح و تربیت تکلیف داریم دین خود را با خدمت مضاعف به مردم شریف استان تا حدودی ادا نماییم و هدف من این است که با عزم همت جمعی و بهره گیری از همه ظرفیتها،مجموعه  زندانهای استان ارتقا و به سطح مناسب و مطلوبی برسد.

  1. اشتغال فراگیر در زندانهای خوزستان
  • پژمان پروین در ارتباط با برنامه ها و اقداماتش برای توسعه اشتغال زندانیان گفت: موضوع مهمی که در سطح تصمیم گیری کلان کشور مطرح و ابلاغ شده ،این است که ریاست مکرم قوه قضاییه پیرو نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری،دستوراتی را پیرامون توجه و توسعه مقوله اشتغال زندانیان به دادگستری های کل، دستگاه های زیر مجموعه این قوه و خصوصا سازمان زندانها ابلاغ فرموند.

همانگونه که اشاره شد، ریاست محترم سازمان زندانهای کشور نیز در سطح سیاستگذاری های راهبردی، در سال ۱۴٠۱ در جلسه شورای مدیران،  ده اولویت راهبردی را تبیین نمودند که اولین اولویت مطرح شده اشتغال ، حرفه آموزی و کار آفرینی در سطح زندانهای کشور من جمله استان خوزستان است.

در مدت ۱۸ ماه گذشته اقدامات متنوعی برای توسعه ظرفیتهای اشتغال مولد زندانیان، حرفه آموزی آنان و همچنین سیاستگذاری برای اشتغال هدفمند ترسیم و به انجام رسیده است.

در این راستا توسعه کترینگ مواد غذایی بیرون بر در مجتمع اندرزگاهی نسوان و همچنین کارگاه خیاطی این مجموعه و اجرای طرح اشتغال نشسته (صنایع دستی) در این مجموعه را داریم که زمینه اشتغال مولد صد در صد زندانیان واجد شرایط نسوان را فراهم ساخته است.

توسعه و تجهیز کارگاه اشتغال و حرفه آموزی  زندان مرکزی ،  ایجاد کارگاه اشتغال و حرفه آموزی زندان سپیدار،  کارگاه تولید تسبیح در زندان سپیدار و مرکزی، کارگاه صنایع دستی زندان ماهشهر،  ایجاد کارگاه های اشتغال در زندانهای مسجدسلیمان، شوشتر و اقدامات مشابه در سایر زندانها، ایجاد کارگاه های چرم سازی ، mdf ، پارچه بافی و ... هدفمند سازی تولیدات زندانیان  از جمله برنامه های ویژه ما برای توسعه اشتغال مولد و در آمدزا برای زندانیان بوده است.

ضمن اینکه بزودی شاهد افتتاح و بهره برداری از مجتمع اشتغال و مهارت آموزی زندان ماهشهر به مساحت 600 مترمربع خواهیم بود که توسط هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با همت انجمن حمایت زندانیان این شهر با پیشرفت 100 درصد احداث شده است که در حال تجهیز است.

مدیرکل زندانهای خوزستان پیرامون سیاستهای توسعه اشتغال هم خاطر نشان ساخت:  در این ارتباط پیرو سیاستهای ابلاغی ریاست محترم سازمان زندانهای کشور، در  هر استان یک زندان بعنوان پایلوت اشتغال فعال شده که در خوزستان نیز زندان ماهشهر برای این مهم انتخاب شده است و علاوه بر آن زندان مرکزی اهواز نیز انتخاب شد. بر اساس برنامه های ابلاغی ریاست محترم سازمان در راستای توسعه اشتغال مقرر شده در پایان سه ماهه نخست سال جاری، زندانها ۲٠ درصد رشد آماری شاغلین را علاوه بر موجودی فعلی داشته باشند. این آمار در پایان نیمه نخست می بایست ۳٠ درصد  دیگر رشد داشته باشد و در پایان سال نیز می بایست ، به رشد  ۵٠ درصدی برسیم  که امید است شاهد برخورداری زندانیان و خانواده های آنان از برکات این اقدامات ارزنده باشیم.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: در تلاش هستیم تا موجبات اشتغال حداکثری زندانیان محکوم را شاهد باشیم تا زندانی و حتی خانواده آنان  از برکاتش برخوردار باشند. در حوزه اشتغال زندانیان بدنبال تجاری سازی، صنعتی سازی و اقتصادی نمودن آن به نفع مددجویان هستیم ، به هرمیزان مددجو به خودکفایی مالی برسد و وابستگی کمتری به خانواده داشته باشد، مشکلات خودش و خانواده اش کمتر خواهد بود و چه نیکوست بتواند از در آمد خود به خانواده اش نیز کمک کند که این یک هدف عالی و آرمانیست.

در همین راستا در یکسال گذشته بدنبال برند سازی تولیدات در سطح زندانهای خوزستان از جمله تسبیح سازی ، چرمسازی و... هستیم و با این رویکرد که در آمد مناسبی نصیب فعالان این بخش شود و برای رسیدن به این هدف ، برنامه ریزی شده است که سهم مناسبی از در آمد تولیدات مذکور را در بازار داشته باشیم و حتی بتوانیم به سایر استانها نیز محصولات خود را عرضه کنیم.

  1. خدمات حمایتی به خانواده های زندانیان:
  • پروین در ارتباط با ارائه خدمات به خانواده های زندانیان بسیار دست پر به میدان آمده خصوصا اینکه انجمن استان خوزستان ، عنوان  انجمن برتر کشور در زمینه ارائه خدمات حمایتی را نیز داراست،  وی در خصوص اقدامات این حوزه می گوید: بارها تاکید شده است که خانواده زندانی در زمره محروم ترین اقشار، نیازمند حمایت جامعه است.  خانواده ها و خصوصا فرزندان در نبود پدر و نان آور خود با چالشها و مشکلات عدیده ای روبرو هستند که این مهم وظایف ما را سنگین تر می سازد. 

وی اشاره کرد: تلاش می شود با استفاده از کلیه ظرفیتها و با محوریت انجمنهای حمایت زندانیان و جلب کمکهای خیرین و نیکوکاران و اقدامات اقتصادی مؤثر ، خدمات متنوعی  برای کمک به خانواده های زندانیان به انجام برسد .

از جمله تاکیدات مهم و اولویت دار پیشگیری از ترک تحصیل فرزندان زندانیان است که در نبود سرپرست خانواده حادث می شود ، توجه داشته باشید که بیش از ۹۵ درصد زندانیان ما دارای تحصیل دیپلم و کمتر ازآن هستند و فقط ۵ درصد تحصیلات آکادمیک دارند. بنابر این اهمیت ادامه تحصیل فرزندان و ارتباط باید گفت که آمارهای کارشناسی شده نشان می دهد ،سطح تحصیلات تکمیلی با میزان ارتکاب به جرم رابطه مستقیم دارد. یعنی هر مقدار سحصیلات ارتقا یابد، میزان جرم کاهش خواهد یافت.

در همین راستا بیش از ۶٠ تبلت تحصیلی برای فرزندان نیازمند خصوصا در دوران کرونایی که آموزش از راه دور برقرار بوده ،  تامین و توزیع شده است.

  • در سال ۱۴٠٠، حدود  775 مورد بازدید از خانواده های زندانیان توسط مدیرکل زندانها ، مدیران عامل انجمنهای حمایت ، مدیران زندانها، مددکاران ،سایر همکاران مرتبط به انجام رسیده  و طی ۱۸ ماه گذشته بیش از 1100  مورد بازدید انجام پذیرفته است.

توجه به خانواده زندانیان از اولویتهای مهم سازمان و دغدغه های اصلی مجموعه زندانهای استان خوزستان محسوب می شود و تلاش می شود این دغدغه ها مرتفع شده و آسیب به خانواده ها به حداقل ممکن برسد.

وی خاطر نشان ساخت: در سال گذشته دونوبت جهیزیه کامل و آیین ازدواج آسان را برای 27 زوج فرزند زندانی که یکی از والدینشان در زندان بوده به انجام رسیده ، باید گفت نظام اسلامی در حوزه زندان برای این فرزندان محروم  پدری نموده و در عرصه حقوق شهروندی یک اقدام بدیع و پر افتخار است که نمونه آن فقط می تواند در جامعه اسلامی دیده شود.

 همچنین سه نوبت میزبان فرزندان موفق و ساعی زندانیان در امور تحصیلی ، دانشگاهی ، ورزشی،هنری و ... بوده که این آئین های تجلیل با هدف اعتبار بخشی به خانواده ها و انگیزه دادن به فرزندان برای قرار گرفتن در مسیر ترقی و پیشرفت بوده است.

در بازدید ها از خانواده های زندانیان 47 مورد  مسکن خانواده زندانیان مورد بازسازی جزیی و کلی قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینکه برخی از این بازدیدها  در نتیجه بازدید های سرزده از زندانها و استماع مشکلات خانوادگی بوده که توسط  زندانی بیان شده است.

وی در جمع بندی خدمات ارائه شده به خانواده ها گفت: بیش از 13500  مورد خدمات متنوع از جمله  (رفاهی،معیشتی و...) به خانواده زندانیان ارائه شده که برای تحقق این  امر بیش از هفت میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه  شده است.

  1. انتقال زندانها به خارج از شهر و فضاسازی های جدید
  • پژمان پروین به مبحث سازماندهی و ساماندهی عمرانی زندانها توجه ویژه ای دارد، در این زمنیه نیز گزارش موفقی ارائه می کند، وی در این ارتباط می گوید: استان خوزستان متاسفانه از سرانه مفید فضاهای فیزیکی  کافی و مناسب برخوردار نیست، البته اقدامات مناسبی در سنوات گذشته توسط مدیران پیشین استان انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد، اما چالشها بسیار زیاد است و کمبود ها مشهود، بر این اساس از بدو حضور در استان خوزستان، ساماندهی امور عمرانی و توسعه هدفمند آن و توجه به زیر ساختها، بعنوان یک اولویت بسیار مهم در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اقدامات عمرانی انجام شده زندانهای خوزستان را میتوان در سه حوزه نوسازی و مرمت، امور و تأسیسات زیربنائی و همچنین احداث و توسعه تعریف نمود.

در نتیجه ۱۸ ماه تلاش شبانه روزی در محور نوسازی و مرمت، حدود 12000 مترمربع از اماکن موجود و مفید زندانها تغییر کاربری و بهسازی و نوسازی و زیبا سازی شده است:

این موضوع شامل اجرای بیش از 23.000 متر مربع سنگ و سرامیک کاری و افزون بر 27.000 متر مربع رنگ آمیزی اماکن می باشد.

در حوزه امور و تأسیسات زیربنائی نیز  اصلاح شبکه های تأسیساتی شامل 20.000 متر لوله کشی، بیش از 5.400 متر توسعه و اصلاح شبکه (کابل کشی) برق، تأمین و راه اندازی دو دستگاه ژنراتور جهت زندان های رامهرمز و مرکزی، افزایش ظرفیت توان تأسیسات برق زندان سپیدار از طریق نصب و راه اندازی یک دستگاه ترانسفورماتور در کنار تأسیسات قبلی و اجرای تابلوی فشار قوی با کابل کشی های جدید و اجرای پست برق زمینی زندان دزفول شامل احداث اتاق های پست برق زمینی، تهیه و نصب یک دستگاه ترانسفورماتور 800 کاوا در کنار تجهیزت قبلی، تهیه و نصب تابلو برق دیماند، توسعه شبکه فشار قوی و اجرای کابلکشی آن، اجرای شبکه برق اصلی زندان آبادان به صورت هوایی که شامل 2.800 متر کابل کشی و تهیه و اجرای 10 پایه برق فشار قوی بود، احداث سردخانه زیر صفر به ظرفیت 35 تن در زندان سپیدار، پیگیری و نصب سیستم های تصفیه فاضلاب زندان های آبادان به ظرفیت 150 مترمکعب و رامهرمز به ظرفیت 100 مترمکعب و زندان مرکزی به ظرفیت 500 مترمکعب (که نبود این مهم در این زندان، منجر به از بین رفتن 27 هکتار از زمینهای زراعی زندان و همچنین ایجاد شورزارهایی در اطراف آن زندان گردیده بود) را بعنوان پروژه شاخص می توان مورد اشاره قرار داد.

در حوزه احداث و توسعه فیزیکی زندانها نیز بزودی با بهره برداری از پروژه های ندامتگاهی و اندرزگاهی جدید از جمله زندان جدید رامهرمز و اردوگاه مواد مخدر اهواز (الحدید)، بیش از 15.200 متر بر فضای فیزیکی زندانها افزوده می شود که تحول بزرگی برای نزدیک سازی سرانه های مفید زندانها به استانداردهای کشور محسوب می شود.

در این بخش بواسطه رایزنی های لازم، تأمین و تخصیص اعتبارات شاهد اتمام پروژه های عمرانی و احداث پروژه های متعدد مراکز اندرزگاهی و خدماتی در زندانهای استان خواهیم بود که از جمله آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

افتتاح زندان جدید رامهرمز با زیربنای بیش از 5.300 مترمربع و ظرفیت اسمی 350 مددجو (این پروژه از سال 1387 شروع و به دلیل عدم تأمین اعتبار، بارها دچار تعطیلی گردیده بود) و بهره برداری از مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی استان (الحدید) با زیر بنای بیش از 7.600 مترمربع و ظرفیت اسمی 500 مددجو (این پروژه نیز از سال 1390 شروع و به دلیل عدم تأمین اعتبار و بروز سیل، بارها دچار تعطیلی گردیده بود) در نیمه اول خرداد ماه 1401 خواهیم بود.

طرح بازسازی، مقاوم سازی، استاندارد سازی و زیبا سازی کامل کانون اصلاح و تربیت اهواز با زیربنای بیش از 5.100 مترمربع، به عنوان یک گام بزرگ در متناسب سازی این مؤسسه تأدیبی و تربیتی برای سالها ارائه خدمت، از دیگر اقدامات شاخص عمرانی است.

پروژه بازسازی کامل اندرزگاه 6 زندان مرکزی اهواز با زیربنای بیش از 1.600 مترمربع و ظرفیت 450 مددجو، از دیگر پروژه های اندرزگاهی آماده افتتاح در زندانهای استان در نیمه اول خرداد ماه 1401  است.

پروژه احداث اندرزگاه 500 نفره زندان سپیدار با رعایت استانداردها و اصول حفاظت فیزیکی و با بهترین روش های احداث و تجمیع این سازه با اندرزگاه های بلا استفاده فعلی با زیربنایی بالغ بر 1.700 مترمربع شامل واحدهای خدماتی از جمله مددکاری، فرهنگی، نماز خانه ،بهداری،‌ پذیرش و سالن اجتماعات اختصاصی این اندرزگاه، از دیگر پروژه های زندان سپیدار اهواز است که انشالله با افتتاح آن در شهریور ماه 1401، باعث می شود سرانه فیزیکی این زندان ارتقا قابل توجهی یافته و مهمترین دغدغه فعلی این زندان ، به طور کامل مرتفع گردد.

در راستای خدمات رسانی به همکاران عزیزمان نیز اقدامات خوبی انجام شده که توسعه و استاندارسازی مجموعه جدید آسایشگاهی-رفاهی پرسنل کادر زندان های سپیدار و مرکزی اهواز و همچنین توسعه و بهسازی آسایشگاه پرسنل وظیفه زندان سپیدار را می توان مورد اشاره قرار داد.

از دیگر اقدامات شاخص نیز احداث بهداری جدید زندان دزفول در دو طبقه به متراژ 510 مترمربع و به انضمام واحدهای خدماتی مورد نیاز مجموعه (کلینیک مثلثی، آزمایشگاه، دندانپزشکی ،سالن جلسات و ...)، سایت شماره ۲ اشتغال زندان مرکزی، مجتمع بزرگ اشتغال و مهارت آموزی زندان ماهشهر به متراژ 600 مترمربع و سالن ملاقات زندان آبادان و در نهایت اندرزگاه تشخیص و پذیرش این زندان را میتوان مورد اشاره قرار داد که میتواند چهره زندانهای استان و توان خدماتی آنان را متحول سازد.

  1. مدیریت میدانی، بیش از 200 مورد  بازدید فراگیر از زندانهای تابعه:
  • یکی از اقدامات مدیریتی پژمان پروین، اعمال سیستم مدیریت میدانی است و بیش از 200 مورد بازدید از زندانهای تابعه استان توسط ایشان انجام شده است ، وی در خصوص چرائی این رویکرد نیز گفت: زندان و کار آن یک خدمت ۲۴ ساعته ، شبانه روزی و بدون تعطیل است و مدیران کشور بر تعامل نزدیک با مردم تاکید دارند ، لذا این شغل خطیر و حساس و پر اهمیت نیازمند نظارت و اشراف مستمر است و  هر مدیری برای اینکه از شرایط  واقعی زندان مطلع باشد ، نباید صرفا به گزارش مسئولین زندان بسنده کند ، بنابر این در خوزستان همین رویکرد در دستور کار قرار گرفت  و دستاوردهای بسیار مؤثری بدنبال داشت.

 ارتباط نزدیک با همکاران خصوصا پرسنل شیفتی و تکریم آنها در حین خدمت، ارتباط چهره به چهره با زندانیان این شناخت را که دغدغه آنان چیست و چه مشکلاتی دارند را بدنبال داشته.

تا زمانی که کنار آنان حضور نداشته باشید نمی توان شناخت درستی از زندان و شرایط حاکم بر آن کسب نمود. زمانی که شناخت حاصل شود می توان با برنامه ریزی مناسب و به موقع مسائل و مشکلات را مرتفع ساخت و نیازهای اساسی آنان را برطرف کرد.

وی با اشاره به اراده راسخ این مدیریت در اعمال مؤثر و کیفی مدیریت میدانی  و بازدید های سرزده از زندانها افزود: در ۱۸ ماه گذشته بیش از 200 بازدید از زندانها انجام پذیرفته که غالب آن پس از ساعات اداری یا در روزها و ایام تعطیل بوده. ورود و مداخلات مددکاری و طرح تخلیه روانی ، بهبود کیفیت خوراک زندانیان،  بازسازی و نوسازی اماکن و توسعه تجهیزات و تسهیلات بر اساس نیازهای اساسی و ... در نتیجه این بازدید ها حاصل شده است.

همچنین نیازهای همکاران با شناخت مناسب صورت گرفته ، رسیدگی شایسته تری صورت پذیرفته است، محیط خدمت همکاران شیفت و سربازان و رسیدگی و ارایه خدمت به آنان با تحولات فراگیر همراه بوده و همه اینها از دستاوردهای  مدیریت میدانی و اشرافیت فراگیر بر زندانها حاصل شده است.

  1. توسعه و تحول قضائی :
  • مدیرکل زندانهای خوزستان در ادامه با اشاره به شرایط و جایگاه خاص استان خوزستان در شاخص های گوناگون، تامین امنیت پایدار را از جمله مهمترین رویکردهای مدیران ارشد اجرائی و قضائی استان توصیف کرد و گفت: ساماندهی ، کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری برای این استان مبتنی بر رویکرد های ارتقای امنیت می باشد، لذا تمام دستاوردهای این حوزه در محورهای مختلف ، بواسطه درک این اولویت مهم نظام قضائی است.ضمن اینکه موضوع سند تحول قضائی و ستاد کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری یکی از اولویتهای دهگانه ترسیمی ریاست محترم سازمان بشمار می آید.

برخود فرض میدانم از نگاه ویژه ، همراهی و حمایت رئیس کل محترم دادگستری استان، دادستان محترم مرکز استان و شهرستانها، رؤسای محترم شهرستانها و قضات فهیم  برای درک ضرورت کنترل هدفمند جمعیت کیفری زندانیان صمیمانه قدر دانی نمایم.

وی در بیان اقدامات این حوزه در مدت 18 ماه گذشته  گفت: در بحث بازدید مقامات قضائی از زندانها، رشد 122 درصدی را شاهد هستیم به ترتیبی که رتبه میزان بازدید مقامات قضائی و قضات از زندانهای خوزستان که پیش از این مدت، در رتبه های پایینی جدول قرار داشت، در اخریت اعلام سازمان متبوع  به رتبه سوم کشوری ارتقاء یافته است.

پروین خاطر نشان ساخت: در این ارتباط ، 22 مورد بازدید رئیس کل محترم دادگستری استان از زندانهای مرکز خوزستان و شهرستانها را می بایست مورد اشاره قرار داد . (در سال 99 فقط دو نوبت بازدید صورت پذیرفته است )و موضوع قابل توجه در این بخش بازدید رئیس کل دادگستری استان پس از 16 سال از زندانهای شهرستانها  بوده است.

در استفاده زا پایند الکترونیک نیز رشد 293 درصدی نسبت به گذشته  محقق شده است وبا توجه به تاثیر آن در کنترل جمعیت کیفری زندانها ، توسعه این مکانیسم حبس هوشمند با هماهنگی مقامات محترم قضائی با جدیت  در دستور کار قرار دارد.

در بخش دادرسی الکترونیک نیز رشد عملکرد را بشکل موفقیت آمیزی شاهد هستیم. بر این اساس از آمار 6 درصدی دادرسی الکترونیک نسبت به آمار کلی اعزام و بدرقه ها،  به رشد 37 رسیده ایم که  البته با دستور رئیس کل محترم دادگستری خوزستان و پیگیری این اداره کل، تهمیدات لازم برای پوشش حداکثری دادرسی الکترونیک بجای اعزام بدرقه فیزیکی اتخاذ شده است.

تشکیل جلسات ساماندهی زندانیان و کاهش و کنترل جمعیت کیفری نیز بصورت منظم و ماهیانه  تشکیل می شود که اکثر آن در ستاد اداره کل و زندان های اهواز برگزار می گردد.

  1. پایان کلام:
  • پژمان پروین در خاتمه این گفتگو با اشاره به توفیقات و دستاوردهای متعدد این اداره کل در حوزه های  تامین و جذب اعتبارات ،بهبود وضعیت نگهداری زندانیان ، خدمات مددکاری و تخلیه روانی که در کاهش رفتارهای خشن و آسیب ساز بسیار تاثیر گذار بوده است، خدمات رفاهی بسیار شاخص به همکاران ، توسعه خدمات و اقدامات اصلاحی و تربیتی، ارتقای سلامت و مبارزه و مهار کرونا ویروس ، در محور تکریم همکاران پر تلاش و...عملکرد زندانهای استان را در راستای سیاستهای تحولی سازمان مطلوب ارزیابی نمود.

وی خاطر نشان ساخت: تمامی این اقدامات و دستاوردها با تلاش و کوشش شبانه روزی همکاران عزیزمان انجام پذیرفته است . امروز در زندانهای خوزستان با فرهنگسازی تبیین اولویتهای دهگانه سازمانی مواجهیم واین موجب شده از همه ظرفیتها برای تحقق اولویتهای سازمانی استفاده شود.

در پایان و در این فرصت از همه مدیران و رؤسای زندانها ،مسئولین ادارات و دوائر ستادی ، کارکنان، مدیران انجمنهای حمایت، ستاد دیه، مقامات قضایی و قضات ارزشمند و مسئولین دستگاه های اجرایی و...  قدر دانی میکنم که ما را در پیگیری اهداف تحولی و تعالی محور یار و مددرسان بوده اند.

انتهای خبر/