آزادی 485 زندانی نیازمند مالی از زندان‌های ایلام در دو سال گذشته

مجید احسانی میهمان برنامه افق روشن در شبکه استانی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های استان ایلام، اقدامات حمایتی و فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی در برنامه افق روشن برای همشهریان استانی تشریح شد.

یوسف میرزایی مجری شبکه استانی در ابتدا در خصوص فعالیت‌های اثربخش نطام زندانبانی اسلامی با هدف خدمت رسانی، سوالاتی را مطرح کرد و در ادامه به برنامه‌های اصلاحی و تربیتی، اشتغال زندانیان و اقدامات حمایتی اشاره‌ای داشت که مدیرکل زندان‌های استان ایلام نیز پاسخگوی این سوالات بود.

برای آزادی زندانیان چه برنامه‌هایی دارید؟

احسانی در این باره گفت: طی دوسال گذشته 485 زندانی نیازمند مالی از زندان‌های استان با همت خیرین، ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان و نهادهای حمایتی آزاد شدند و در سالجاری تا کنون 119 زندانی به آغوش گرم خانواده بازگشتند که از این میان 8 زندانی با ارفاقات قانونی از سوی مراجع قضایی آزاد شدند. وی افزود: برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد تا پایان سالجاری برنامه ریزی شده است و با کمک خیرین همیشه در صحنه، انتظار می رود آمار آزادی ها افزایش یابد. احسانی اذعان داشت: همکاری مراجع قضایی در پایش و غربالگری پرونده های قضایی زندانیان و اعطای ارفاقات قانونی، کاهش جمعیت کیفری را به دنبال دارد که این مهم به صورت هفتگی و با حضور رییس کل دادگستری و جمعی از قضات و دادیاران در سطح زندان ها در حال انجام است.

برای زندانیان شغل ایجاد شده است؟

اولویت اول سازمان زندان های کشور بحث اشتغال زندانیان است و طبق برنامه های تدوینی که برای زندان های استان پیش بینی شده بود در شش ماهه اول سال، 98درصد از فعالیت های حوزه اشتغال تحقق یافت و در این راستا طی سال جاری با 11 دستگاه اجرایی تفاهم نامه همکاری به امضا رسید و زمینه اشتغال زندانیان فراهم شد. بیش از 33 درصد از زندانیان در زندان های استان به کار و کسب درآمد در رشته های قالی بافی، چرم دوزی، گیوه بافی، خیاطی، بلوک زنی و... مشغول هستند و امورات خدماتی دستگاه های اجرایی طی تفاهم نامه به زندانیان رای باز سپرده شده است.

اقدامات حمایتی چگونه و با چه رویکردی دنبال می شوند؟

در برنامه های اصلاحی و تربیتی و در نظام زندانبانی اسلامی علاوه بر زندانیان به خانواده های آنان نیز توجه ویژه ای می شود و تحت حمایت انجمن حمایت، مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج هستند. در دوسال گذشته 7930 بسته حمایتی و معیشتی در قالب سبد غذایی، نوشت افزار، بسته های فرهنگی و بهداشتی و... به خانواده های زندانیان نیازمند اعطا شده است که این آمار از ابتدای سال تا کنون به 1200 بسته رسیده است. هدف از اقدامات حمایتی پیشگیری از وقوع جرم و آسیب است و در همین راستا کارگاه های آموزشی برای خانواده های زندانیان در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی و مهارت های اساسی زندگی به صورت دوره ای در طول سال برگزار می شود. بسیاری از اقدامات حمایتی در قالب بازدید و سرکشی از خانواده های زندانیان نیازمند، اعطای بسته های معیشتی به صورت ماهیانه، کمک به زندانیان بی بضاعت، تامین هزینه تحصیل و هزینه جهیزیه فرزندان زندانیان نیازمند و... انجام می شود.

در خصوص حرفه آموزی در زندان توضیح دهید؟

مهارت آموزی و یادگیری حرفه در سطح زندان ها همواره با استقبال زندانیان رو به رو بوده است و در حال حاضر 40 درصد از زندانیان به یادگیری مهارت های شغلی مشغول هستند. 26 دوره فنی و حرفه ای توسط مربیان اداره آموزش فنی و حرفه ای استان، کارشناسان اداره جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی در حال آموزش است و در ساختمان کارگاهی و آموزشی زندان نیز مرکز فنی و حرفه ای مستقر شده است. در سال گذشته 480 گواهینامه مهارت برای زندانیان صادر شد که این آمار در سالجاری تا کنون به 318 گواهینامه در رشته های مختلف مهارتی رسیده است و زندانیان می توانند پس از آزادی با مدرک مهارتی خود و دریافت تسهیلات خوداشتغالی 4 درصد، از مرکز مراقبت بعد از خروج، برای خود شغل ایجاد کنند.

مجازات جایگزین حبس و دادرسی الکترونیکی چه میزان تحقق یافته است؟

با همکاری و تعامل مراجع قضایی طی سال های اخیر از صدور رای پابند الکترونیک به عنوان مجازات جایگزین حبس استفاده می شود و این مهم تا کنون به نسبت دو سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. بیش از 95 درصد از دادرسی ها در سطح زندان به صورت الکترونیکی(ارتباط ویدیویی متهم و مجرم با قاضی) انجام می شود که کاهش هزینه ها را به نحو چشمگیری به دنبال داشته است.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha