کار فرهنگی عمیق راه‌حل مساله جامعه مخاطب است

عزیزیان مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشوردر سفر دور روزه خود به استان همدان در جمع روسای زندان ها ومسئولان فرهنگی زندان های استان حضور یافت وتاکید کرد:کار فرهنگی عمیق حل مساله جامعه مخاطب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان همدان،جلسه شورای اداری اداره کل زندان های استان همدان با حضور عزیزیان مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور،مقدسین رئیس فرهنگی و هنری سازمان، سلطان پور رئیس گروه تربیت بدنی ،ترکاشوند رئیس امور آموزش زندانیان،دژم رئیس اداره فرهنگی و تربیتی استان قم،ذوالفعلی نژاد مدیر کل زندان های همدان،روسای زندان های تابعه استان ومسئولان فرهنگی زندان های استان در سالن کنفرانس اداره کل زندان های همدان برگزار شد.

در ابتدای جلسه مدیر کل زندان های همدان ضمن خیر مقدم و تبریک به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار،مولفه های فرهنگی را یکی از مهم ترین عوامل شکل گیری نظم و قوام رفتارهای فردی ،اجتماعی واقتصادی دانست و عنوان کرد:اگر به صورت علمی به عوامل موثر در شکل گیری کج رفتاری ها و آسیب های اجتماعی نگاهی موشکافانه و نقادانه داشته باشیم بی تردید یکی از دلایل گرایش به بزهکاری فقر فرهنگی است که نمود و تجلی آن را در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی فرد مجرم به وضوح می توان ملاحظه و مشاهده کرد.

وی افزود :فرهنگ و عناصر فرهنگی از مولفه های بسیار اثر گذار درباز اجتماعی کردن اصلاح و تربیت مجرمین می باشند،به همین منظور یکی از اولویت های سازمانی و اهداف سازمانی در حوزه اصلاحی و تربیتی استفاده از ظرفیت ها ، مولفه ها و متغیرهای فرهنگی است.

وی خاطر نشان کرد: فرهنگ به عنوان یک ابزار می تواند به صورت به کار گیری درست بر اصلاح و رفع انحرافات اجتماعی کمک شایانی نماید که در این خصوص اندیشه ورزان نقش بسیار بنیادی و عمیقی دارند.

مدیرکل زندان های همدان گفت: امروزه در زندان ها پس از امور امنیتی مهم ترین امور مربوط به اجرای برنامه های فرهنگی به منظور توانبخشی شخصیتی و شکوفایی استعدادهای نهفته زندانیان است .

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه بخش های مختلفی مشغول فعالیت می باشند، ازجمله سواد آموزی در سطوح مختلف از نهضت سواد آموزی گرفته تا سطوح عالی تحصیلات تکمیلی ،استفاده از مولفه ها و آموزه های مذهبی، دینی و قرآنی اعم از آموزش احکام ،قرآن ،اقامه نماز ،حفظ قصص قرآنی و آیات و روایات و بسیاری از کارکردهای دینی استفاده از کتاب و کتابخوانی ،ظرفیت های ورزش و تربیت بدنی هنری و کارکردهای هنری تنها بخشی از فعالیت های فرهنگی جهت احیای شخصیت زندانیان می باشد.

ذوالفعلی نژاد ادامه داد:البته در این زمینه، مجموعه با کمبودها و ضعف هایی نیز مواجه می باشد که امید می رود با تامین منابع ،احداث زیر ساخت ها با ایجاد اماکن ورزشی، فرهنگی ،تربیتی و هنری و جذب نیروهای مجرب انسانی در حوزه فرهنگی و هنری بتوان قسمتی از موانع فعالیت ها را مرتفع کرد.

در ادامه عزیزیان مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به ارائه سخنانی پرداخت وضمن قدردانی از فعالیت های ارزنده و ارزشمند کارکنان در حوزه فرهنگی و آرزوی موفقیت برای کلیه همکاران تاکید کرد: کار فرهنگی عمیق حل مساله جامعه مخاطب است ،لذا انجام فعالیت های علمی فرهنگی، تعمیق و گسترش این فعالیت ها یکی از مهم ترین برنامه های ما در سازمان است ،چرا که معتقد هستیم آنچه که در زندان ها می گذرد و افرادی که در زندان ها نگهداری می شوند رسوب ناکارآمدی نهاد های فرهنگی جامعه هستند.

وی ادامه داد: امروز با اقدامات فرهنگی اثر گذار و کارآمد می توان بخش عمده ای از ندانم کاری های اجتماعی و خانوادگی را در زندان ها جبران کرد ودر همین راستا لازم است ظرفیت های مختلف بخشی و فرا بخشی نهادهای سازمانی و فرا سازمانی را به منظور توسعه و گسترش و ارتقاءکمی و کیفی فعالیت ها شناسایی و استفاده نمائیم.

وی افزود:به جرات می توان گفت: بودجه های سرگردان فراوانی در سطوح مختلف اجتماعی به خصوص نهادها در بخش های مربوط به فعالیت های فرهنگی وجود دارد و لازم است همکاران من با تیز هوشی، تدبیر و برنامه ریزی این منابع مالی را شناسایی و برای اجرای فعال های فرهنگی در زندان ها جذب نمایند.

وی در ادامه ضمن قدردانی از زحمات مدیرکل زندان های همدان خاطرنشان کرد: سالن ورزشی زندان مرکزی همدان سالن بسیار مناسبی است که برای استفاده کارکنان ،سربازان وظیفه و زندانیان راه اندازی شده است.

عزیزیان تاکیدکرد:از دیگر مواردی که باید در زندان ها مورد توجه قرار گیرد فعال سازی و شناسایی ظرفیت های زمان های فراغت زندانیان به خصوص بعدازظهراست که زمان بسیار مفیدی برای انجام فعالیت های فوق برنامه فرهنگی ،هنری و ورزشی می باشد که در حال حاضر کمتر نسبت به این ظرفیت ها توجه شده است.

وی افزود: استفاده از سیمای زندان به خصوص در مراکز تامینی و تربیتی از دیگر ظرفیت هایی است که اهداف و راهبردهای تربیتی ،تعلیمی و اصلاحی را می توان با استفاده از این بخش به انجام رساند.

وی ادامه داد : بهره گیری از اردوهای یک روزه برای سربازان ،زندانیان کانون اصلاح و تربیت و همکاران نیز از دیگر اقدامات موثری است که موجبات نشاط و سرز ندگی را در زندان ها فراهم می سازد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه های تحولی در نسوان و کار ویژه برای زنان به منظور احیای شخصیت زنان و مادران که بی شک از مهم ترین ارکان خانه و خانواده می باشد نیز از نکات بسیار مهمی بود که مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور عنوان کردند.

گفتنی است در پایان هریک از اعضای حاضر در این جلسه به بیان دیدگاهها،نظرهاوپشنهادهای خود پرداختند و توضیحات لازم از سوی مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور ارائه شد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha