دکتر محمدی: نیازمند حمایت جدی دولت در انتقال زندان‌ها به بیرون از شهرها هستیم/ فاضلی: رویکرد دادگستری استفاده از فناوری‌های نوین است

رئیس سازمان زندان‌ها در نشست با رئیس دادگستری استان البرز گفت: استان البرز در موضوع زندان‌ها دارای شرایط خاص است؛ از این بابت که دو زندان رجایی‌شهر و قزلحصار از زندان‌های زیرمجموعه استان تهران در البرز قرار دارد و این خود باعث مشکلاتی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدمات تأمینی و تربیتی کشور، غلامعلی محمدی که صبح امروز جهت سرکشی از مراکز تأمینی و تربیتی و گفتگو با مسئولان استانی به البرز سفر کرده است، در دیدار فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری این استان، بر تحقق اهداف تحول قضایی تأکید کرد.

در ابتدای این نشست فاضلی هریکندی ضمن ارائه گزارشی از تعامل دادگستری البرز با زندان‌های استان خبر داد و گفت: اهمیت زندان در دستگاه قضایی زیاد و رویکرد دادگستری نیز استفاده از فناوری‌های نوین است. برهمین اساس هم از آذرماه ۹۸ دادرسی الکترونیکی را در زندان کلید زده‌ایم.

تراکم جمعیت زندان‌های استان بالاست اما بازهم حفظ حقوق جامعه را لازم می‌دانیم

وی همچنین گفت: تاکنون ۱۵۰۳۱ جلسه دادرسی الکترونیک مربوط به زندان را برگزار کرده‌ایم که این امر موجب حذف ۱۵۰۰۰ اعزام زندانیان به دادگاه‌ها شده است. متأسفانه در همین اعزام‌ها بود که شهید مرادخانی از همکاران زندان‎ها در جریان اعزام یکی از زندانیان، مورد حمله اشرار قرار گرفت و به درجه شهادت نائل آمد.

رئیس کل دادگستری البرز درخصوص بکارگری پابند الکترونیک نیز گفت: ما هم‌اکنون از ۳۵ پابند در سال ۹۷ به ۳۹۰ پابند رسیده‌ایم.

فاضلی هریکندی در ادامه گزارشی از سامانه‌های آنلاین رسیدگی به امور قضایی و اجرای احکام ارائه داد و با اشاره به برخی آمار مرتبط با ساکنین در زندان‌ها گفت: خوشبختانه زندانی مهریه از ۱۰۰ نفر در سال ۹۸ به زیر ۱۰ نفر رساندیم. البته بطور کلی تراکم جمعیت زندان‌های استان بالاست اما بازهم حفظ حقوق جامعه لازم است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات سازمان زندان‌ها در حوزه اشتغال‌آفرینی برای مددجویان تاکید کرد : در استان البرز از ظرفیت خوبی برای اشتغال زندانیان برخوردار هستیم به نحوی که ۱۱ شهرک صنعتی وجود دارد. ما معتقدیم اشتغال زندانی در زمان حبس می‌تواند در رفع موانع اشتغال بعد از دوران حبس مفید باشد.

آمار پابندهای الکترونیک تا اواسط سال به ۳۰ تا ۴۰ هزار خواهد رسید

در ادامه این دیدار غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها تعامل دادگستری با زندان‌ها در استان البرز را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: استان البرز به لحاظ موضوع زندان‌ها دارای شرایط خاص است؛ از این بابت که دو زندان رجایی‌شهر و قزلحصار از زندان‌های زیرمجموعه استان تهران در استان البرز قرار دارد و این خود باعث مشکلاتی شده است.

وی همچنین با اشاره به آمار زندانیان استان و فراوانی جرایم تأکید کرد: مدیریت توانمند مجموعه قضایی استان و تلاش مجموعه زندان‌های استان، افق پیش رو را روشن می‌کند.

محمدی با اعلام توسعه سامانه‌های الکترونیک بیان کرد: درحال حاضر ۸۵۰۰ زندانی در کشور تحت پوشش پابندهای الکترونیک هستند و حدود ۱۵۰۰۰ پابند دیگر آماده داریم و البته این آمار تا اواسط سال به ۳۰ تا ۴۰ هزار خواهد رسید.

نیازمند حمایت جدی دولت در طرح انتقال زندان‌ها به بیرون از شهرها هستیم

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه رئیس محترم قوه قضاییه فردی تحول‌گراست، گفت: بازدیدهای متعدد ایشان از زندان ها و پیگیری امور زندان ها و زندانیان در همین راستاست.

وی ادامه داد: باید در سایر حوزه‌ها نیز همگام با انتظارات ایشان که همان انتظارات مردم از دستگاه قضا است، تلاش کنیم که اهداف تحولی را محقق سازیم.

محمدی همچنین گفت: بررسی راهکارهای کاهش جمعیت کیفری و افزایش سرانه اسکان زندانیان ازجمله تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در استان نیز در دستور کار است. البته انتقال زندان‌ها به بیرون شهرها که به‌واسطه رشد شهرها در بافت مسکونی قرار گرفته‌اند، زمان‌بر است و نیاز داریم دولت به جد از این طرح حمایت کند. سازمان زندان‌ها نیز از همه ظرفیت‌های خود برای حل مشکلات تلاش می‌کند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha