نشست اشتغال‌زایی در زندان‌ها در طرح «بامداد» برگزار شد / از الزام بر تغییر نگاه به مددجویان تا درخواست برای همگرایی عاملان اشتغال‌زایی

نشست هم‌اندیشی انجام طرح اشتغال‌زایی حداکثری برای مددجویان در قالب طرح «بامداد»، با حضور مسئولان و کارآفرینان به همراه مدیران سازمان زندان‌ها در استان گیلان برپا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، اولین نشست از سلسه‌نشست‌های تخصصی پیرامون توسعه اشتغال در زندان‌ها در راستای تحقق سند تحول قضایی و تدوین راهکارهای لازم در امر اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان که قرار است در قالب طرح «بامداد» به انجام برسد، با حضور رئیس سازمان زندان‌ها و جمعی از مسئولین شامگاه ۲۴ فروردین در استان گیلان برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامعلی محمدی با اشاره به جریان اشتغال‌زایی در زندان‌ها گفت: در سند تحول قضایی و برنامه تحولی قوه قضاییه، اشتغال و حرفه‌آموزی به طور جد مورد توجه است. ضمن اینکه موضوع اصلاح و تربیت زندانیان از مهمترین ماموریت‌های اصلی ماست. اعتقاد راسخ داریم که علاوه بر اقدامات فرهنگی باید شاهد اشتغال پایدار در زندان‌ها باشیم که خود تاثیر مستقیم در اجتماع‌پذیری و بازسازگاری اجتماعی مددجویان دارد و موجب پایین آمدن نرخ بازگشت مجدد به زندان می‌شود.

تقدیر از اهتمام نمایندگان مجلس در کمک به اشتغال زندان‌ها

وی افزود: ایجاد اشتغال پایدار برای زندانی کمک به تأمین معیشت خود او و خانواده آنان است و موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی آنان هم می‌شود؛ بنابراین در صدد هستیم در سال جاری و مبتنی بر شعار سال، با استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله خیران، تسهیلات بانکی، گروه‌های مردمی، بخش خصوصی و … این بخش را تقویت کنیم.

رئیس سازمان زندان‌ها با تقدیر از نمایندگان مجلس به خاطر معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاران بخش اشتغال در زندان‌ها تأکید کرد: جای تقدیر دارد که تسهیلات خوبی را در بودجه سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته‌اند و برای اولین بار است کسانی که می‌خواهند در زندان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، سود حاصل از تولید آنان معاف از مالیات است و این اقدامی موثر و با اهمیت خواهد بود.

امیدواریم بتوانیم بیکاری زندانیان را به حداقل برسانیم

وی همچنین با اشاره به انتخاب زندان‌های استان گیلان به عنوان پایلوت طراحی طرح اشتغال‌زایی گفت: استان گیلان به دلیل قابلیت‌های منحصری که دارد به عنوان استان نمونه در این طرح انتخاب شده و این برنامه را با همکاری معاونت راهبردی قوه قضاییه شکل داده و برای اولین بار اجرا خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم بیکاری زندانیان را به حداقل برسانیم؛ بنابراین درتلاشیم در این استان با ارتباط خوب زندان‌ها و مراجع قضایی، طرح را به شکل مناسب عملیاتی کنیم و به دیگر استان‌ها تسری دهیم.

گفتنی است؛ سازمان زندان‌ها به منظور اجرای سند تحول قضایی و رفع چالش‌های موجود، با انتخاب زندان‌های استان گیلان به عنوان پایلوت، در اولین گام و طی این نشست تخصصی با حضور مسئولان مختلف راهکارهای لازم را برای تحول زندان‌ها در امر «اشتغال مولد و پایدار» و همچنین «حرفه آموزی» زندانیان و خانواده آنان درقالب طرح «بامداد» (برنامه‌ریزی، اشتغال، مددجویان و دادگستری) مورد بررسی قرار داده است.

در این نشست و پس از گزارشی از اجرای این طرح توسط غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها، جمع دیگری از مدعوین و مسئولان مرتبط نیز به ایراد سخنان خود پرداختند.

مهمترین شاخص ما در اشتغال زندان‌ها، ایجاد درآمد برای زندانیان است

محمدی، ضمن تقدیر از حاضرین در نشست، گفت: من معتقدم به اینکه ما می‌توانیم و غیرممکن وجود ندارد. تجربه ۴۳ سال انقلاب اسلامی نشان داده است که هرجا عزم و اراده جدی وجود داشته، توانسته‌ایم کارهای بزرگی نشان دهیم که مثال آن موضوعاتی مثل نانو، هسته‌ای، دفاعی، پزشکی و همین تولید واکسن کروناست.

وی افزود: در حوزه اقدامات تحولی در زندان نیز برهمین عقیده هستیم چرا که طرح راهبردی است و هیچ کار اصلاحی در زندان بهتر از اشتغال نیست چون به آن هویت می‌دهد.

محمدی گفت: لازمه این طرح ایجاد انگیزه روحی و کرامت در زندانیان و در کنار آن نیز لزوم آموزش برای آنهاست. باید نگرش به زندانی را تغییر دهیم و بر این باور باشیم که زندانی یک فرصت است نه تهدید. زنجیره اقتصادی را باید ایجاد کنیم و لازمه آن نیز هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی در استان است.

طرح تشویقی برای زندانبانان ایجاد می‌شود

رئیس سازمان زندان‌ها خاطرنشان ساخت: نظام تشویقی نیز برای زندانبان‌های عزیز هم خواهیم داشت تا با انگیزه لازم پای این طرح بیایند بلکه به نحو بهتر عملیاتی شود. تدبیری هم باید برای اخذ ضمانت از زندانیان اتخاذ شود که طرح ما را ابتر مواجه نکند.

وی گفت: مهمترین شاخص ما در این طرح ایجاد درآمد برای زندانیان است. همه کسانی که در این طرح وارد می‌شوند بدون تردید گره‌ای از کار یک انسان بازخواهند کرد.

امروز باید نگاهمان به زندان را اصلاح کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی، که به عنوان استان پایلوت طرح اشتغال‌زایی در زندان‌ها معرفی شده است، گفت: ما می‌توانیم و همه توان خود را به کار می‌گیریم تا طرح اشتغال‌زایی در زندان‌ها اجرا شود. با یک نگاه جدید به افقی فکر کنیم که وضعیت فعلی ما را به شرایط مطلوب تغییر دهد.

رئیس کل دادگستری گیلان افزود: نمی‌خواهیم در این رابطه به شکل آرمانی فکر کنیم بلکه درصدد تغییر وضعیت به سمت شرایط بهتر هستیم و می‌خواهیم جریانی ایجاد کنیم که ما را به جلو هدایت کند؛ بنابراین امروز باید نگاهمان به زندان اصلاح شود. بنابراین سازوکارهای جدی تولید را باید به عنوان متغیر اول مدنظر داشت.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه امکانات، قابلیت‌ها و استعدادهای گیلان در قیاس با استان‌های دیگر به عنوان یک متغیر دیگر مدنظر است، یادآور شد: هر میزان بتوانیم نگرش‌ها را با توجه به این متغیرها اصلاح کنیم جریان اشتغال در زندان‌ها به راه می‌افتد و تا نگرش هم تغییر نکند اتفاقی نمی‌افتد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خلیلی تصریح کرد: باید به زندانی بگوییم که امروز زندان یک فرصت است نه تهدید. زندانی استعدادی دارد که نباید تحمیل شود بلکه لازم است اول غربالگری شود که استعداد او در چه زمینه‌ای است.

درمورد موضوع اشتغال باید با دقت عمل کرد
در ادامه نیز صاحب‌کار خراسانی اظهار کرد: بعضی از کارها صرفا با نوشتن آیین‌نامه حل نمی‌شود بلکه ابتدا باید دوران گذاری برایش طراحی شود. موضوع اشتغال هم بسیار ظریف است و برای همین باید با دقت عمل شود.

معاون راهبردی قوه قضاییه دلیل انتخاب زندان‌های استان گیلان به عنوان پایلوت اشتغال‌زایی در کشور را ناشی از همگرایی و اراده و انگیزه مسئولان دانست و گفت: مهمترین عامل برای موفقیت همین همگرایی است. ضمن اینکه فرمانده این قرارگاه در استان که می‌تواند همه ظرفیت‌های موجود را به کار گیرد رئیس کل استان است. در گیلان قرار است دست به نمونه‌سازی برای سایر استان‌های کشور بزنیم.

صاحب‌کار خراسانی در عین حال عنوان کرد: فرد زندانی یک آسیب‌دیده اجتماعی است که ابتدا باید برای او که یک موجودیت با کرامت است، انگیزه لازم را ایجاد کنیم تا شروع به کار کند. علاوه بر این فرصت‌هایی که در این طرح وجود دارد امیدوارم به صورت حداکثری عملیاتی شود.

هدف این است که نرخ بازگشت را کاهش دهیم

جمشیدی، نیز با بیان اینکه می‌توان این طرح را به شکل صددرصدی به اجرا درآورد، توضیح داد: رئیس سازمان زندان‌ها فردی جدی و با اخلاص است و با این رویه اگر این طرح در گیلان موفق شود، در کشور نیز موفق خواهد شد. حرفه‌آموزی در سند تحول قضایی، به شکل بسیار پررنگ دیده شده و در سند تحول مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. این امر در آیین‌نامه سازمان زندان‌ها هم آمده و در سند تحول دولت نیز دیده شده است.

عضو حقیقی ستاد راهبری سند تحول قضایی تحلیل وضعیت زندانیان استان را منطبق با ویژگی‌هایی همچون شاخص‌های سن، تاهل، تعداد فرزند، درآمد، مسکن و… ارزیابی کرد و گفت: در دنیا اصلاح را با عدالت ترمیمی تعریف می‌کنند یعنی باید همه نهادها پای کار بیایند. در این طرح مفاهیمی، چون ضمانت اجتماعی باید مورد توجه باشد. همچنانکه ظرفیت‌های حقوقی به حد کافی ایجاد شده که قضات می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند.

جمشیدی با تأکید بر اینکه هدف ما در این طرح اشتغال‌زایی است، گفت: بهترین و بزرگترین اشتغال کشور را اینجا به کار می‌گیریم و هدف این است که نرخ بازگشت را کاهش دهیم. خوشبختانه نمایندگان مجلس امسال خدمت بزرگی کردند و بودجه خوبی برای اشتغال‌زایی در زندان‌ها در نظر گرفته‌اند.

عضو حقیقی ستاد راهبردی سند تحول قضایی اضافه کرد: در طرح اشتغالزایی (بامداد) تمان ظرایف و زوایا دیده شده و نحوه همکاری وزارتخانه‌ها، نهادها، خیران، نظام تشویق و رتبه‌بندی و… مشخص شده است.

سامانه ملی مشاغل را در اختیار سازمان زندان‌ها می‌گذاریم

همچنین ابراهیم‌بای در این نشست ضمن بیان اینکه زندان شفاخانه آسیب‌های جامعه است و باید به زندانی کرامت بدهیم، درباره برخی برنامه‌ریزی‌ها گفت: ما در حوزه سلامت پرونده الکترونیک سلامت ایجاد کرده‌ایم و برای زندانیان نیز آماده‌ایم پرونده سلامت الکترونیک فراهم کنیم تا سلامت آنان مرتب رصد و معالجات پزشکی از راه دور انجام شود.

مدیرعامل شرکت دانش پارسیان ادامه داد: در حوزه اشتغال نیز سامانه ملی مشاغل را ایجاد کردیم که در اختیار سازمان زندان‌ها نیز قرار خواهیم داد و خروجی آن را در اختیار کارآفرینان می‌گذاریم. همچنین در موضوع خانواده زندانی نیز صرفاً خانواده شناسنامه‌ای مدنظر ما نیست بلکه خانواده وی ممکن است عمو یا دایی وی باشد که می‌توان به آن‌ها نیز کمک کرد.

ابراهیم‌بای در حوزه طرح مذکور در استان گیلان اعلام کرد: در حوزه خدمات موضوعی در گیلان داریم که مساله مکان محوری و حوزه مهم بوم‌گردی است. بنابراین آمادگی داریم در گیلان این طرح را اجرا کنیم. البته بحث گلخانه‌های صنعتی نیز وجود دارد؛ بنابراین وارد حوزه زندان‌ها شده‌ایم و آماده هرگونه همکاری هستیم.

سند تحول را باید به قانون تبدیل کرد

در این نشست که جمعی از نمایندگان نیز حضور داشتند دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: سند تحول باید به قانون تبدیل شود و صرفا نباید دستوری درون قوه‌ای باشد. ما برای انجام آن در مجلس آماده‌ایم. علاوه بر این لازم است تعامل قوه قضائیه همچنان با مجلس بیشتر و با توجه به تدوین برنامه ۵ساله جلسات تخصصی برگزار شود.

از حرکت‌های اشتغال‌آفرین در حوزه کشاورزی حمایت می‌کنیم

قربانی، نیز در ادامه تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی وزارت امنیت غذایی است و سیاست راهبردی آن امنیت غذایی و سیاست دومش نیز امنیت معیشتی پایدار است که از مسیر اشتغال‌زایی تامین می‌شود.

معاون وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: ما از هرگونه سرمایه‌گذاری در زمینه کشاورزی و یا از حرکت‌های اشتغال‌آفرین در حوزه کشاورزی حمایت می‌کنیم. ترسیم الگوی همکاری وزارت جهاد کشاورزی با سازمان زندان‌ها هم براساس سرمایه‌گذاری و اشتغال‌آفرینی دانش بنیان می‌تواند شکل بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی این وزارتخانه در ادامه نیز به تشریح ظرفیت‌های اشتغال‌آفرینی پرداخت.

تمام قد آماده همکاری هستیم

ترکمانه، بر این بنیاد را تکلیفی دانست و گفت: زندان گلچینی از آسیب‌هاست که همه باید تلاش کنیم این آسیب‌ها را ترمیم کنیم. بنیاد برکت نیز چند سالی است که در حوزه اشتغال فعال شده است.

مدیرعامل بنیاد برکت نیز الزام بر رسیدگی به امور خانواده زندانیان ادامه داد: هم‌اکنون در ۱۲ هزار روستا و نیز در بحث زنان سرپرست خانواده وارد فعالیت شده‌ایم. همچنین برای کول‌بران و افراد سوخت‌کشان ورود کرده و نزدیک به ۵ هزار فرصت شغلی برای کولبران ایجاد کرده‌ایم.

ترکمانه با اشاره به زندان نیز گفت: زندانی در زندان مشکلی ندارد و این خانواده اوست که آسیب می‌بیند. همانطور که یک هزار و ۳۰ طرح اشتغال در شهرهای مختلف اجرا کرده‌ایم در کنار سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه تمام قد آماده همکاری هستیم.

مدیرعامل بنیاد برکت در ادامه اعلام کرد: در بخش آموزش و همچنین در بخش نظارت نیز آماده همکاری است به نحوی که طی دو سال برای شکلگیری اشتغال پایدار امر نظارت را برقرار سازد.

برای فعالیت خیران موانع ازبین برود

مدیر عامل مجمع خیرین گیلان هم در بخشی از این نشست بر ضرورت ترسیم برنامه کاری، تقسیم مسئولیت‌ها و عملیاتی کردن برنامه‌ها تأکید داشت و گفت: برای عملیاتی کردن برنامه اشتغال لازم است که کارگروه‌ها به سرعت مشخص شود. همچنین نیاز است که برای فعالیت خیران موانع از بین برود.

وی با بیان اینکه با تمام قدرت آماده خدمت در طرح توسعه اشتغال در زندان‌هاست، از برنامه‌ریزی‌های لازم مبتنی بر عقلانیت به سوی اجرایی کردن آنان تأکید کرد.

گفتنی است در پایان این نشست نیز محمدی اصل، مدیرکل زندان‌های استان گیلان از برگزاری چنین نشستی تقدیر کرد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha