برشی از واقعیت زندگی دو خانواده زندانی نیازمند

«عبدی» مدیر کل زندان‌های استان با تأکید بر تغییر در نگاه اجتماعی نسبت به خانواده زندانیان گفت: با تغییر نگرش به خانواده زندانیان، شاید بتوانیم اندکی از بار سنگین زندگی همسر و فرزندان زندانیان که به گناه ناکرده تاوان می‌دهند را کاهش دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان‌های استان خراسان جنوبی، در قالب طرح «نذر هشتم» مدیرکل زندان ها، دادستان مرکز استان، معاون سلامت، اصلاح و تربیت، مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان، رئیس امور خدمات اجتماعی و مراقبت بعد ازخروج زندان های استان و مسئول حوزه مدیر کل با حضور درمنزل دو خانواده زندانی نیازمند با آنها دیدار و گفتگو کردند.

در جریان این دیدار، گروه بازدید کننده رهسپار منزل یکی از زندانیان می شوند؛ خانمی حدود 45 ساله که 5 فرزند دارد و همسرش به جرم مواد مخدر به تحمل 6 سال حبس محکوم است، او از سختی ‌های زندگی و تنهایی اش می‌گوید، نگران ترک تحصیل یکی از پسرانش است که بیکار و سرگردان در کوچه پس کوچه شهر، روز را شب می کند.

وی با غمی در چهره می‌گوید که زیر بار مشکلات کمر خم کرده، وقتی از محل سکونت ناایمن خود سخن می‌گوید، اشک‌هایش سرازیر می‌شود و عنوان می‌کند که از حداقل‌های رفاهیات محروم است با اینکه گازکشی شهری در همه‌جا وجود دارد اما تمام هفته را باید پیگیر سیلندر گاز باشد و چاه فاضلاب مشکل دار و نشست خانه در زمستان و ... .

مدیرکل زندان‌های استان و دادستان مرکز استان به او وعده دادند که پس از تشکیل یک کمیته با حضور مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان و رئیس مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندان‌های استان، برای بهبود محل سکونت وی تصمیم گیری شود.

برشی از واقعیت زندگی دو خانواده زندانی نیازمند

در ادامه طرح نذر هشتم پا به کوچه های شمال شهر می گذاریم؛ جایی که دیگر قلم شرمنده می شود. آری خانه ای که از بغل گرم مادر و نگاه محبت انگیز پدرمحروم است، گویا در این خانه سالیانی کسی زندگی نکرده، اما صدای دختر بچه ای حدود 3 ساله نظر مسئولین را جلب می کند. پیش‌تر که می‌رویم گویا در این خانه افراد دیگری هم زندگی می کنند 4 دختر که مادر 39 ساله‌شان محکوم به گذراندن6 سال حبس و پدر 52 ساله نیز محکوم به تحمل 4 سال حبس است.

می‌گویند دختر کوچک خانواده خیلی سراغ مادر را می‌گیرد، در گوشه اتاق با چشم‌های خود مسئولین را رصد می کند و گاهی لبخندی سرد بر لبانش نقش می‌بندد.

دختر بزرگ خانواده دانشجو است او از مسئولین می‌خواهد برای برگشت مادرش به‌کانون خانواده مساعدت کنند چون به تنهایی قادر به نگهداری خواهرانش نیست. او از حضور نامنظم در کلاس هایش گلایه‌مند است. او از هزینه تحصیل و خوابگاه خواهرانش می گوید، گویا با سن کمش سختی‌های بزرگی به جان خریده، در حالی که بغضی گلویش را می‌فشارد اما خیلی تلاش می کند اشکش نریزید می‌گوید ما از طرف خانواده پدر و مادرم طرد شده‌ایم آنها حتی حاضر به گذاشتن وثیقه برای مادر و پدرم نیستند. با حرف‌های او، سکوتی سنگین بر فضا حاکم می شود.

دادستان مرکز استان وعده می‌دهد پس از دیدار حضوری با مادر و پدر این خانواده در صورت امکان برایش، مساعدتی لحاظ کند.

حجت الاسلام و المسلمین «نسائی زهان» دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در این دیدار گفت: حتی اگر فردی به ‌واسطه ارتکاب جرم، مستحق مجازات سنگین باشد باید با خانواده او برخورد محترمانه و مناسب داشت چون باید بین فرد مجرم و خانواده‌اش تمیز قائل شد.

«عبدی» مدیر کل زندان‌های استان نیز در این دیدار برای تهیه البسه برای چهار دختر و همچنین رفع مشکل فاضلاب منزل قول مساعد داد.

مدیرکل زندان‌های استان گفت: خانواده زندانیان در معرض آسیب هستند و در شرایط اقتصادی فعلی لازم است که این خانواده ‌ها بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته «عبدی»، فرد زندانی که تحمل حبس می‌کند، ممکن است از بسیاری از دغدغه‌های معیشتی فارغ باشد اما خانواده او نیازمند حمایت و رفع دغدغه‌های معیشتی هستند.

«اسماعیل زاده» مدیرعامل انجمن حمایت خانواده زندانیان نیازمند مرکز استان هم با اشاره به وضعیت معیشتی خانواده‌های زندانیان گفت: خانواده‌های زندانیان جزو دهک‌های پایین جامعه هستند و اکثرا با یارانه امر معاش می‌کنند که تمام تلاشمان بر این است تا حد امکان بتوانیم برای کاهش مشکلات این قشر آسیب پذیر گام برداریم.
رئیس مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندان‌های استان نیز با بیان اینکه کمک به خانواده زندانیان فقط مادی نیست گفت: بسیاری از خانواده‌ها در کنار مشکلات مالی، موضوع اشتغال، توانمندسازی، مشاوره و اعتیاد دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

«الوندی» افزود: انجمن‌های حمایت از خانواده‌ زندانیان نیازمند اعتبار و بودجه دولتی ندارند و با کمک خیران و فعالیت‌های اقتصادی به خانواده زندانیان کمک می‌کنند.

وی‌خاطرنشان کرد: حمایت از خانواده زندانیان جزو اولویت‌های ده‌گانه سازمان زندان‌ها و مورد تاکید رئیس قوه قضاییه است.

شایان ذکر است در این دو دیدار بسته حمایتی به خانواده‌ها اهداءشد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha