محکوم در یک قدمی چوبه دار رهایی یافت

قاتلی که 12 سال قبل مرد مسنی را به قتل رسانده بود از قصاص رهایی یافت. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان هرمزگان، او در این سالها بارها کابوس چوبه دار را دید و همه‌چیز را تمام‌شده می‌دید، اما بزرگواری اولیای دم مقتول و تلاش شورای حل اختلاف زندان بندرعباس باعث شد، از قصاص نجات پیدا کند.
حالا قاتل در آخرین روزهای40 سالگی خود از زندان آزاد شد.

وسوسه مال و اموال
اوایل سال 1389 قاتل به همراه برادرش سفری کوتاه به استان فارس داشت. آنها در حین گشت ‌وگذار چشم شان به منزلی افتاد، وسوسه به دست آوردن این خانه لوکس به جانشان افتاده بود و آرزو داشتند چنین خانه‌ای نصیب شان شود. تا اینکه فهمیدند صاحب خانه مرد مسنی و خانه را برای فروش گذاشته است و فرزندانش نیز ساکن خارج از کشور هستند.
آن‌ها خود را خریدار خانه معرفی کردند و موفق شدند اعتماد پیرمرد را به خود جلب کنند. تا اینکه چند ماه بعد این پیرمرد را به خانه‌شان در بندرعباس دعوت کردند. او چند روزی مهمان دو جوان بود تا اینکه عزم بازگشت به زادگاهش را کرد. حرص و طمع مال و اموال پیرمرد آنان را وسوسه کرده بود که ناگهان این وسوسه شیطانی دستشان به خون آلوده کرد.عاملان قتل جسد مقتول را به حاشیه بندرعباس بردند و در یک نقطه خلوت دفن کردند.

اعتراف...
مدتی بعد از این حادثه خانواده مقتول نگران‌ او شدند و پس از تماس‌های مکرر و خاموشی موبایل، پلیس را در جریان ناپدید شدن وی قرار دادند. تا اینکه پلیس پس از تحقیقات، ردی از فرد مفقودی در بندرعباس یافت و به دو جوان رسیدند، آن‌ها دستگیر شدند.
آن دو برادر در بازجویی‌های اولیه منکر آشنایی با فرد مفقودی شدند اما با دیدن ادله پلیس، لب به اعتراف گشودند .
قاتلان در ادامه رسیدگی به این پرونده صحنه جنایت را در برابر بازپرس جنایی بازسازی کردند و جنایتی که مرتکب شده بودند را با جزئیات بیشتری شرح دادند. در دادگاه بر اساس شواهد و قرائن یکی از برادران به‌عنوان قاتل و دیگری به‌عنوان معاونت در قتل محکوم شدند. اولیای دم هم تحت هیچ شرایطی حاضر به بخشش نشدند.

در یک‌قدمی چوبه دار
فرزندان مقتول که خارج از کشور بودند وکالت تام به یکی از بستگان دادند تا حکم را اجرایی کند. دو برادر اظهار پشیمانی داشتند که چرا با یک اشتباه زندگی خود و آن مقتول را تباه کرده و حالا در یک‌قدمی چوبه دار قرارگرفته‌اند. اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس هم برای ایجاد صلح و سازش در این پرونده تلاش زیادی کردند.
دیگر چیزی به‌ روز اجرای حکم باقی نمانده و شمارش معکوس آغازشده بود، اما تلاش‌های مسئولان شورای حل اختلاف همچنان ادامه داشت، تا اینکه مدتی قبل این تلاش‌ها نتیجه داد. اولیای دم سرانجام راضی شدند که قاتل را ببخشند به‌این‌ترتیب آن‌ها رضایت‌نامه را امضا کردند.

رهایی 15 نفر از قصاص
به گفته مدیرکل زندان های استان هرمزگان با تلاش های مستمر گروه های صلح و سازش و مددکاران شوراهای حل اختلاف زندان های استان در هفت ماه نخست امسال 16 زندانی از قصاص نجات یافتند و فرصت مجدد زندگی در جامعه را به دست آوردند.
مصطفی کیشانی بر اشاعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه تاکید کرد و افزود: باید فرهنگ صلح و گذشت به عنوان فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را در جامعه توسعه داد و در کنار این مهم نیز سطح آگاهی های اجتماعی را افزایش داد تا از خصومت ها و رفتارهای مغایر با هنجارهای اجتماعی پیشگیری شود.
انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha