رئیس سازمان زندان‌ها: شرایط نگهداری اطفال‌وکودکان بزهکار در کانون‌ها به‌واقع مثال زدنی است؛ کانون‌ها به‌مثابه مدارس شبانه‌روزی هستند/ افکار عمومی باید متوجه گستره حمایت‌های ما از زندانیان و خانواده‌های‌شان بشود

دکتر غلامعلی محمدی در افتتاحیه کارگاه «نظام حمایت از اطفال و نوجوانان و خانواده زندانیان» گفت: کانون‌های اصلاح و تربیت در نظر ما مدارس شبانه‌روزی هستند که از کودکانی با مسائل حادتر نگهداری کرده و به آنان آموزش می‌دهد. شرایط نگهداری آنان در کانون‌های کشور واقعا مثال زدنی است؛ امکانات موجود در کانون‌ها بالاتر از استانداردهاست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، کارگاه دو روزه «نظام حمایت از اطفال و نوجوانان و خانواده زندانیان» با سخنرانی دکتر غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها صبح امروز، پنجشنبه در تهران آغاز به کار کرد.

رئیس سازمان زندان‌ها در افتتاحیه این همایش گفت: اغلب زندانیان جز مستضعف‌ترین آحاد جامعه هستند و این فقر مادی و یا فکری است که آنان را در مسیر کج‌روی قرار داده؛ بنابراین ما زندانبانان خود را موظف می‌دانیم که تمام تلاشمان را برای بازسازگاری اجتماعی آنان انجام دهیم. اصلاح‌وتربیت و اقدامات فرهنگی و درمانی در حوزه جسمی و روانی بزهکاران، جز مهمترین و رسالت‌های سازمان زندان‌هاست.

اشتغال و حرفه‌آموزی را همچنان بهترین بستر اصلاح‌وتربیت زندانیان می‌دانیم

محمدی با اشاره به بارزترین اقدامات حمایتی در این حوزه نیز گفت: بهترین بستر برای تحقق اصلاح و تربیت زندانیان، مقوله اشغال و حرفه‌آموزی آنان و روند توسعه کمی و کیفی این اقدام حمایتی است. بواسطه این رهاورد قطعا هم زندانی با دریافت حقوق و دستمزد و هم خانواده‌اش منتفع می‌شوند. ضمن اینکه همین حرفه‌آموزی، زمینه اشتغال او را در دوران خروج از زندان نیز فراهم می‌آورد.

وی با تأکید بر اینکه توسعه اشتغالزایی و رواج حرفه‌آموزی در زندان‌ها باعث کاهش آمار بازگشت زندانیان به زندان‌ها شده است، افزود: اشتغال در زندان‌ها یاری‌رسان خانواده زندانیان خواهد بود هرچند که ما بطور مجزا و در قالب انعقاد تفاهمنامه با دستگاه‌های مرتبط، زمینه اشتغال این خانواده‌ها را توسعه داده‌ایم.

رئیس سازمان زندان‌ها انجمن‌های حمایت زندانیان را مهمترین بخش اجرای اقدامات حمایتی از زندانی و خانواده او دانست. وی در این راستا توضیح داد: این انجمن‌ها در کنار سازمان زندان‌ها، اقدامات متعدد حمایتی را در دستور کار دارند به نحوی‌که علاوه بر اعطای مستمر بسته‌های معیشتی به خانواده‌های زندانیان نیازمند، در حوزه مسائل بهداشت و درمان تا خدمات توانبخشی، آموزشی، مشاوره، اقلام کمک آموزشی به فرزندان زندانیان و حتی تهیه اقلام ضروری زندگی و تأمین جهیزیه نیز فعالیت جدی دارند.

محمدی در این نشست خاطرنشان ساخت: افکار عمومی امروز باید بداند چه اقدامات حمایتی متعددی چه مادی و چه معنوی درخصوص زندانیان و خانواده آنان انجام می‌شود. در این رابطه درحال حاضر اقدامات حمایتی از زندانی و خانواده‌اش و کمک‌های متعدد به آنان، توسط 230 انجمن‌های حمایتی در کشور، در دست انجام قرار دارد.

برای جامعه‌پذیری، توانمندی و بازگشت اطفال و نوجوانان بزهکار به مصالح عالیه توجه داریم

وی در ادامه به اقدامات اصلاحی و تربیتی در حوزه بزهکاری اطفال و نوجوانان نیز اشاره کرد و گفت: قانونگذار رویکرد حمایتی خاص به این گروه از بزهکاران دارد و این حمایت از دادرسی قضایی گرفته تا صدور احکام و نیز تأسیسات نوین کیفری کاملا متفاوت است چون عوامل عمده بزهکاری آنان خاص و نوعاً عواملی مثل فقر، نارسایی‌های اجتماعی و خانواده آنان است.

عضو شورای‌عالی قوه قضائیه بیان کرد: نه فقط در حوزه‌های قضایی بلکه حتی شرایط نگهداری اطفال و نوجوانان هم کاملا متفاوت از بزرگسالان است. راه‌اندازی کانون‌های اصلاح‌وتربیت با شرایط و امکانات متفاوت و تمرکز آئین‌نامه سازمان زندان‌ها بر آن، حاکی از این است که ما برای جامعه‌پذیری، توانمندی و بازگشت آنان به جامعه به مصالح عالیه توجه کنیم.

نگاه ما به بزهکاران نوجوان، نگاه آموزشی‌، تربیتی و حمایتی است

محمدی در این راستا یادآور شد: نگاه ما به قشر بزهکار اطفال و نوجوان، نگاه آموزشی، تربیتی و حمایتی است یعنی فردی که مشکلی دارد و نیازمند کمک است. بنابراین باید از خدمات اجتماعی خاص‌تر بهره‌مند شده و این خدمات هم به بهترین وجه در دسترسشان باشد.

رئیس سازمان زندان‌ها اینگونه نیز تشریح کرد؛ امروز فضای نگهداری مددجویان کانون اصلاح‌وتربیت بسیار متفاوت از بزرگسالان است. با این تعبیر کانون‌های اصلاح و تربیت در نظر ما مدارس شبانه‌روزی هستند که از کودکانی با مسائل حادتر نگهداری کرده و به آنان آموزش می‌دهد. شرایط نگهداری آنان در کانون‌های کشور واقعا مثال زدنی است. امکانات موجود در کانون‌ها بالاتر از استانداردهاست.

گفتنی است این کارگاه دو روزه با حضور جمعی از مسئولین قوه قضائیه، اساتید دانشگاه و حوزه و همچنین کارشناسان حوزه مددکاری زندان‌ها در قالب نشست‌ها و کارگاه‌های مختلف طی دو روز از 28 لغایت 29 مهرماه در دست برگزاری قرار دارد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha