فعالیت ۳۵ مددجو در کارگاه قالی‌بافی اندرزگاه نسوان زندان مرکزی شیراز

در کارگاه قالی بافی اندرزگاه نسوان زندان مرکزی شیراز حدود ۳۵ زندانی با تعداد ۲۵ دستگاه قالی بافی با مشارکت پیمانکاران مشغول به کار هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان فارس، یکی از مهمترین علل وقوع جرم، بیکاری است که افراد را به سمت ارتکاب آن پیش می‌برد لذا سازمان زندان‌های قوه قضاییه برای اینکه زندانیان پس از آزادی به دلیل عدم اشتغال و فقر اقتصادی مجددا به سمت جرم نروند و درآمدی پایدار برای خود و خانواده‌هایشان داشته باشند، کارگاه‌های اشتغال و مهارت آموزی بزرگ و کوچک زیادی را در زندان های سراسر کشور راه اندازی کرده است.

این سازمان برای تحقق اشتغال زندانیان که از موارد مورد تاکید رئیس قوه قضاییه و از اهداف سند تحول و تعالی قضایی نیز به شمار می رود، زیرساخت های مفصل و کاملی را در ندامتگاه‌ها و زندان های استان های سراسر کشور ایجاد کرده که زنان و مردان زندانی در آنها مشغول به فعالیت و تولید هستند.

یکی از این کارگاه‌ها، قالی بافی اندرزگاه نسوان زندان مرکزی شیراز است که کار خود را با آموزش قالی بافی توسط مربی مجرب از سال ۱۳۹۳ با برگزاری دوره های آموزشی آغاز کرده است.

کارگاه قالی بافی اندرزگاه نسوان زندان مرکزی شیراز با افتتاح سوله کارگاهی از سال ۱۳۹۵ همزمان با آموزش تولید انواع گلیم، گبه، تابلو فرش و قالیچه در فضای کارگاهی به مساحت تقریبی ۲۰۰ متر مربع توسط زندانیان نسوان مشغول به فعالیت است.

با توسعه کارگاه و افزایش دستگاه‌های دار قالی‌بافی از سال ۱۳۹۹ و انعقاد قرار داد با بخش خصوصی (دو پیمانکار)، پیمانکاران نسبت به تأمین مواد اولیه و نقشه و نخ مورد نیاز زندانیان شاغل اقدام کرده‌اند.

با اتمام کار بافت، بخش خصوصی با تحویل محصول نسبت به پرداخت حقوق و دستمزد زندانیان از طریق بنیاد تعاون اقدام می کند.

در کارگاه قالی بافی اندرزگاه نسوان زندان مرکزی شیراز، همزمان با تولید محصولات مختلف، آموزش زندانیان جدید نیز در توسط مربی مربوطه صورت می پذیرد.

در این کارگاه قالی بافی مرحله نصب، دارکشی قالی، چله کشی و بافت قالی توسط زندانیان شاغل انجام می‌شود.

هم اینک حدود 35 زندانی با تعداد 25 دستگاه قالی بافی با مشارکت پیمانکاران در این کارگاه مشغول به کار هستند.

در این کارگاه دوره های آموزشی از قبیل دارکش قالی، چله کشی، نصاب چله دوان، گلیم بافی، تابلو فرش و قالی بافی با همکاری اداره آموزش فنی و حرفه ای برگزار و به زندانیانی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون های کتبی و عملی شوند گواهینامه مهارت اعطاء می شود.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha