بازاجتماعی کردن مددجویان با ایجاد اشتغال در زندان‌ها/ فعالیت ۷۸ زندانی در ۲‌ کارگاه خیاطی در زندان‌مرکزی شیراز
کارگاه خیاطی زندان مرکزی شیراز

در زندان مرکزی شیراز و بخش آقایان دو کارگاه تولیدی و آموزشی خیاطی در اندرزگاه‌های مشاوره بزرگسالان و تلاش برای مهارت‌آموزی مددجویان راه‌اندازی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان فارس و به نقل از خبرگزاری میزان، احکامی مانند حبس برای اصلاح، پیشگیری و رعایت عدالت در جامعه صادر می‌شود، اما آموزش و مهارت آموزی زندانیان در زمان حبس از اقدامات کارآمد و ارزشمندی است که غیر از آموزش حرفه‌ای درآمدزا و سالم به این افراد، نرخ بازگشت مجدد مددجویان به زندان را نیز کاهش می‌دهد.

در این راستا سازمان زندان‌های در کل کشور با کاردرمانی و حرفه آموزی به توسعه کمی و کیفی مشاغل مختلف در زندان‌ها مباردت کرده و برنامه‌های زیادی جهت بازآموزی و تولید نیروی انسانی ماهر در جامعه در دستورکار قرار داده که نتایج مبارکی هم تاکنون دربر داشته است.

همچنین مهارت آموزی و اشتغال زندانیان کمک زیادی به معیشت خانواده آنها می کند.

به گفته محمدی رئیس سازمان زندان های کشور اصلاح و تربیت زندانیان از مهمترین ماموریت‌های اصلی دستگاه قضا است.

رئیس سازمان زندان ها در این باره می‌گوید اعتقاد راسخ داریم که علاوه بر اقدامات فرهنگی باید شاهد اشتغال پایدار در زندان‌ها باشیم که خود تاثیر مستقیم در اجتماع‌پذیری و بازسازگاری اجتماعی مددجویان دارد و موجب پایین آمدن نرخ بازگشت مجدد به زندان می‌شود.

یکی از نمونه‌های سالم‌سازی محیط ندامتگاه‌ها و زندان‌ها، تقویت رویکردهای تربیتی و مهارت آموزی زندانیان با هدف بازگشت آنها به فعالیت‌های سالم، ۲ کارگاه تولیدی و آموزشی خیاطی در زندان مرکزی شیراز و بخش آقایان در اندرزگاه‌های مشاوره بزرگسالان و تلاش است.

کارگاه خیاطی مشاوره بزرگسالان

مساحت تقریبی کارگاه خیاطی مشاوره بزرگسالان ۱۰۰ مترمربع با تعداد ۲۵ دستگاه چرخ خیاطی است که حدود ۲۸ نفر زندانی شاغل با مشارکت بخش خصوصی از سال‌های قبل فعال است.

تولیدات این کارگاه شامل دوخت انواع پیراهن، شلوار راحتی، دوخت شلوار مجلسی، دوخت ملحفه، لباس بیمارستانی. انواع سفارشات دیگر است که پیمانکار مربوطه حقوق و دستمزد زندانیان شاغل در کارگاه را از طریق بنیاد تعاون پرداخت می‌کند.

کارگاه خیاطی اندرزگاه تلاش

کارگاه خیاطی اندرزگاه تلاش در سوله کارگاهی به مساحت تقریبی ۵۰۰ متر مربع و تعداد ۳۵ دستگاه چرخ خیاطی کامپیوتری در انواع راسته دوز، سردوز، مادگی زن و دکمه زن در سال جاری با رعایت تمام موارد ایمنی (تهیه، نور، گرمایشی و سرمایشی) تجهیز و با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی راه اندازی شده است.

درحال حاضر پیمانکار با بکارگیری افراد توانمند در خیاطی جهت تولید همزمان در حال آموزش زندانیان علاقمند جهت اشتغال در کارگاه فوق است که ظرفیت اشتغال کارگاه تا حدود ۵۰ نفر است.

پیمانکار مربوطه دوخت انواع لباس های بیمارستانی، پیراهن و شلوار را برای کارگاه مهیا می کند و دستمزد زندانیان هم در پایان هر ماه از طریق بنیاد تعاون پرداخت می شود.

در کارگاه خیاطی همزمان با تولید انواع دوره های آموزشی و حرفه آموزی شامل شلوار دوز، پیراهن دوز مردانه، ضخیم دوز، راسته دوز توسط مربی فنی و حرفه ای برگزار و در پایان دوره های آموزشی به زندانیانی که موفق به کسب نمره کتبی و عملی شوند از طرف اداره آموزش فنی و حرفه ای گواهینامه مهارت اعطا می‌شود.

امید است با مهارت آموزی و اشتغال به کار زندانیان در این کارگاه‌های تولیدی، این افراد پس از آزادی از حبس به سمت این مشاغل هدایت شوند و بتوانند زندگی سالم و بدون دغدغه‌ای را برای خود و خانواده‌هایشان رقم بزنند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha