عرفان‌های نوظهور، پوچ‌گرایی را ترویج می‌دهند

استاد علوم قرآنی در دانشگاه‌های ارومیه گفت: عرفان‌های نوظهور پوچ‌گرایی را در جامعه ترویج می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مرتضی سلیمانی ظهر امروز در نشستی که با همت کارشناسان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با عنوان نقد و بررسی آسیب‌ عرفان‌های کاذب در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: عرفان‌های جدید و نوظهور پوچ‌گرایی را در جوامع ترویج می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نشست‌هایی از این نوع و با این قبیل موضوع‌ها باید مستمر در محافل دانشگاهی با حضور جوانان برگزار شود، ادامه داد: به این ترتیب باید برای تشریح آسیب‌های اجتماعی و معنوی عرفان‌های کاذب در سطح جامعه گام برداشت.

مسئول درالقران زندان های استان آذربایجان غربی بر ضرورت تبیین عرفان اسلامی از منظر قرآن تاکید کرد و افزود: زمینه ظهور عرفان‌های کاذب عدم شناخت واقعی نسبت به ذات اقدس الهی و قرآن کریم است، به طوری که مبدا و منشا ظهور این قبیل عرفان‌ها عدم شناخت نسبت به اصل اسلام و آشنا نبودن نسبت به راه‌های علمی موجود برای مقابله با آسیب‌ عرفان‌های دروغین است.

سلیمانی گفت: ارزش بالای عرفان در جامعه موجب شده است که عده‌ای برای ایجاد معنویت‌های کاذب و خودساز تلاش کنند، که نفی خدا و معاد، لذت‌گرایی مادی صرف، شیطان پرستی و ... از جمله ویژگی‌های این مکاتب فکری ساخته انسان برشمرد.

این مدرس علوم قرآنی در دانشگاه‌های ارومیه با اشاره به اینکه در عرفان‌هایی از این دست شریعت، تقوا، جهاد و ... هیچ‌گونه جایگاهی ندارد، بیان داشت: در این قبیل عرفان‌ها به ذات اقدس الهی و خالق هستی ایمان و اعتقادی وجود ندارد و برای ترویج پوچ‌گرایی روی می‌آورند.

استاد علوم قرآنی در دانشگاه‌های ارومیه منبع عرفان اسلامی را قرآن، روایات و رهنمودهای پیامبران و اهل بیت، عصمت و طهارت(ع) برشمرد و اضافه کرد: بنابراین باید برای شناخت ذات اقدس الهی به منابع و افراد موثق رجوع کرد.

وی معنویت بدون خدا و شریعت، معنویت سازگار با لذت‌های مادی، جایگزینی عشق متعالی و برتر با عشق مادی و زمینی، دعوت به کنار گذاشتن اندیشه و استدلال، پرهیز از دستورات اخلاقی و انسانی همچنین ارائه توصیه‌های مادی و لذت‌مدار را ویژگی‌های عرفان کاذب برشمرد.

این مدرس دانشگاه بهترین زمان برای شکل گرفتن مولفه‌های عرفان اسلامی را در زمان کودکی عنوان و تصریح کرد: در این زمینه باید از ابزارهای ارتباطی نوین استفاده لازم و درست را به عمل آورد تا تکنولوژی به خدمت اخلاق و ایمان درآید.

وی گفت: انیمیشن‌های تولید شده در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چنانچه از مضامین عرفانی برخوردار باشد می‌تواند تا حدودی کودکان را با واقعیت اشنا کرده و آنها را مقابل آسیب‌های مختلف تا اندازه زیادی بیمه کند.

سلیمانی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان قرار گرفته‌ایم، بر ضرورت انس گرفتن با کلام خدا و شرکت در محافل قرآنی تاکید کرد و بیان داشت: این انس و مودت حتی بعد از ماه رمضان نیز باید استمرار پیدا کند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha