هزینه‌هایی که به سنت حسنه‌ تبدیل می‌شوند

این روزها برخی از افراد به خاطر چشم هم چشمی برای برگزاری مجالس لاکچری ختم، میلیون‌ها پول خرج می‌کنند تا تجربه‌ی یک وداع به یادمانی و باکلاس برای میهمانان خود در مجلس ختم به ارمغان آورند.

اداره کل زندانهای استان آذربایجان شرقی -صرف هزینه‌های سنگین تالار برای پذیرایی از میهمانان کم نبود که به تازگی بدعت غلط برگزاری ختم‌های لاکچری با دف و نی نوازی نیز به آن اضافه شده است، به طوریکه با یک جستجوی ساده در فضای مجازی، می‌توانیم شاهد پخش کلیپ‌های تبلیغی برای برگزاری مراسمات ختم همراه با نی نوازی، دف و خواننده باشیم.

حال آنکه در کنار این فرهنگ غلط و تحمیل هزینه‌های گزاف برای برگزاری مجالس ختم به مصیبت دیدگان عزیز از دست رفته، چندسالی می‌شود سنت حسنه‌ای توسط مردم خیر تبریز برای آزادی زندانیان به راه افتاده است، خانواده‌های متوفی شهر اولین‌ها در اقدامی خیرخواهانه در حد وسع خود هزینه‌ی برپایی ضیافت، کارت دعوت، تاج گل و غیره را صرف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد می‌کنند تا خانواده‌ای را از بی سرپرستی رهایی بخشند.

این حرکت در سایر استان‌ها نیز با الهام گرفتن از مردم آذربایجان شرقی به فرهنگ و سنت نیک تبدیل شده است،چرا که بسیاری از خانواده‌های متوفی بر این باورند؛ با حذف تشریفات علاوه بربازگرداندن سرپرست خانواده‌ای به کانون گرم خانواده‌، دعای خیر زندانیان آزاد شده نثار روح عزیزان از دست رفته‌شان می‌شود.

یکی از خیرین که هزینه‌ی مراسم ترحیم پدر خود را صرف آزادی یک زندانی جرایم غیرعمد کرده است، به ایسنا، می‌گوید: مرحوم پدرم فردی خیر بود و همواره در کارهای خیرانه، پیشقدم می‌شد ما نیز برای احسان در حق پدرمان به ستاد دیه مراجعه کرده و هزینه‌ی آزادی یک زندانی از بند را پرداخت کردیم، امیدواریم این اقدام بیش از پیش در بین خانواده‌های استان فرهنگ سازی شود.

وی ادامه می‌دهد: زندانیان جرایم غیرعمد بطور ناخواسته پشت میله‌های زندان قرار می‌گیرند، این اتفاق ممکن است برای همه پیش بیاید، از این رو باید دست این افراد را در این شرایط سخت بگیریم.

خانواده‌ی دیگر خیر، خانواده‌ای از شهدای مدافع سلامت بوده که به خاطر احسان در حق شهید مدافع سلامت، هزینه ضیافت این عزیز را صرف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کرده‌اند.

یکی از اعضای این خانواده با تاکید بر ضرورت حذف و زائد شمردن هزینه‌های اضافی برپایی مراسم ختم، به ایسنا توضیح می‌دهد: معتقدم صرف هزینه‌ای که برای برپایی ضیافت ترحیم عزیز از دست رفته‌مان می‌شود هزینه‌ای اضافی است و معتقدم این هزینه باید صرف اقدام ضروری شود از این رو آزادی زندانی که خانواده اش چشم انتظار است، برای ما ارزش معنوی والاتری به همراه دارد.

یکی از زندانیان غیرعمد که ۵۴ ساله است و به تازگی از زندان اهر به جمع خانواده بازگشته است، در گفت و گو با ایسنا، اظهار می‌کند: کارگری ساده بودم که به خاطر بیکاری و بیماری همسرم مجبور به اخذ وام از بانک شدم ولی با توجه به اینکه درآمد کافی نداشتم در پرداخت بدهی ‌ام به بانک بازماندم، از سویی همسرم با بیماری خاصی دست و پنجه نرم می‌کرد و هزینه‌ی زیادی برای درمان بیماری او خرج کردیم به همین دلیل قادر به پرداخت بدهی‌هایم نبودم از پنجمین ماه امسال به خاطر بدهی ۳۴ میلیون تومانی روانه‌ی زندان شدم، اکنون بسیار خوشحالیم که خانواده‌ای چنین اقدام نیکی انجام داده و موجبات آزادی بنده‌ای را فراهم کرده‌اند.

وی با ابراز خوشحالی از فراگیر شدن این سنت خیر در شهرستان‌ها، ادامه می‌دهد: تا آخر عمر دعای گوی خانواده‌ی خیری که در جهت آزادی بنده‌ای تلاش می‌کنند، خواهیم بود.

یکی دیگر از زندانیان که راننده‌ی تاکسی و متولد ۱۳۳۹ است، به تازگی از زندان رهایی یافته است در خصوص گرفتاری خود در بند، به ایسنا، توضیح می‌دهد: از دومین ماه امسال به خاطر بدهی ۱۶۵ میلیون تومانی روانه‌ی زندان شده بودم که با قبول اعسار به تقسیط توسط مراجع قضایی مبلغ کاهش یافت و به کمک ستاد دیه از زندان آزاد شدم.

وی در خصوص علت گرفتاری خود در بند را شکست در کار ساخت و ساز اعلام می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه کار با تاکسی، کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌داد از این رو با شریکم به صورت مشارکتی اقدام به سرمایه گذاری در کار ساخت و ساز کردیم ولی متاسفانه مشکلات اقتصادی و تورم‌ و عدم آشنایی به کار ساخت و ساز باعث ورشکستی‌ام در این کار شد.

وی با قدردانی از خانواده‌های خیر که سنت آزادی زندانیان را در جامعه نهادینه می‌کنند، ادامه می‌دهد: خانواده‌های متوفی با این حرکت علاوه بر اینکه خانواده‌ی افردی که ناخواسته و بی گناه در زندان اسیر شده‌اند را شاد می‌کنند بلکه رضایت خدا و دعای خیر بندگان درحق مرحومین را نیز جلب می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha