برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی به مناسبت اربعین حسینی

همزمان با فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان دو عالم امام حسین (ع) مراسم تعزیه خوانی در زندان ساری با برپایی ایستگاه صلواتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان مازندران، همزمان با فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان دو عالم امام حسین (ع) مراسم تعزیه خوانی در زندان ساری با حضور جمعی از مدیران اداره ارشاد اسلامی و حوزه هنری شهرستان ساری و هنرمندان و زندانیان با برپایی ایستگاه صلواتی برگزار شد.

تعزیه یا تعزیت در لغت به معنای سوگواری، تسلیت، توصیه به صبر و به نوعی برپایی یادبود برای عزیزان از دست رفته است اما به صورت عامیانه، به نمایشی مذهبی و سنتی ایرانی گفته می‌شود که در آن واقعه کربلا توسط هنروران پیر و جوان به اجرا درمی‌آید. در این نمایش مذهبی که به تعزیه خوانی مشهور است، هر یک از هنروران نقش یکی از شخصیت‌های اصلی واقعه کربلا (چه مثبت و چه منفی) را بر عهده دارند. این هنر از سویی به بالندگی هنر تئاتر و نمایش کمک کرده و از سویی دیگر، روایتگر و یادبوی از این واقعه عظیم و فراموش نشدنی است.

عنایتی سرپرست اداره زندان ساری گفت: یکی از برنامه های آئینی تاثیر گذار وپراحساس در معرفی وتجسم عینی مصیبت ومظلومیت آقا اباعبدالله الحسین (ع) ورسالت کربلایی، تعزیه وتعزیه خوانی است که باتوجه به میزان تاثیر گذاری ورسایی آن درتجسم حادثه کربلا، همیشه درمیان شیعیان ودلسوختگان آن امام همام، از جایگاه ومقبولیت خاصی برخوردار بوده ومی باشد.

سرپرست اداره زندان ساری افزود: فرهنگ غنی وتاثیر گذار حسینی ومکتب عاشورا بعنوان یکی از کلیدی ترین مبانی روشنگری وهدایت برای نسل بشریت ، بعنوان گنجینه ایی گرانبها برای همه نسلها وهمه انسانهااست که می توان ازآن بهره جست وبا اشاعه وگسترش وتداعی هرچه بیشتر رسالت دینی ومذهبی و عاشورایی بویژه درپروسه اصلاحی وتربیت تاثیربه موفقیتهای بسزایی دست یافت.

او گفت: درراستای اجرای برنامه های فرهنگی وتربیتی ودراستمراربرنامه های تعزیت وسوگواری ایام محرم،با تدارک مقدمات امر وفضاسازیهای مربوطه درمحل سالن باشگاه شهید علمدار زندان ، باهمکاری حوزه هنری استان و دعوت وحضور یکی از گروه های تعزیه خوانی شهرستان، مجلس تعزیه حضرت رقیه (س)، با حضورمعصومی مدیر حوزه هنری استان ، مسئولین و پرسنل ستاد اداره کل و زندان ساری ، سربازان و زندانیان زندان ساری، درمیان سوز وگداز مددجویان و پرسنل زندان ساری برگزار شد ودلهای همه دلسوختگان آنحضرت و اهل بیت مطهرش را غرق درحزن و عزا نمود و حال و هوای دیگری به زندان بخشید بطوریکه اشک و ناله و آه حضار، هرببنده ایی را تحت تاثیر قرار میداد.

همزمان با برگزاری این مراسم مذهبی ایستگاه صلواتی به پذیرایی از عزاداران حسینی پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha