رئیس سازمان زندان‌ها: علت اصلی تورم کیفری در کشور مجرمین مواد مخدر هستند/ درحوزه پیشگیری و درمان معتادان و مجرمین مواد مخدر پیشرو بوده‌ایم

دکتر غلامعلی محمدی در این نشست تأکید کرد: تمام هدف ما بازسازگاری اجتماعی و بازگشت سعادتمندانه مددجویان به جامعه با برنامه‌های اصلاحی، تربیتی و فرهنگی است. در این رابطه بهترین کار اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها را توسعه کمی و کیفی اشتغال می‌دانم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، نشست تخصصی «پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی، اشتغال بهبودیافتگان» عصر دوشنبه، 14 شهریورماه با حضور برخی مسئولین ازجمله دکتر غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها برگزار شد.

دکتر محمدی در بخشی از این نشست با اشاره به موضوع اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی گفت: اعتیاد نه‌تنها فی‌نفسه آسیب است، بلکه زمینه‌ساز بسیاری از معضلات دیگر هم می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 45 درصد از زندانیان کشور را جرائم مرتبط با مواد مخدر تشکیل داده‌اند، افزود: علت اصلی تورم جمعیت کیفری در کشور را زندانیان جرائم مواد مخدر تشکیل می‌دهد. برهمین اساس هم عمده بودجه و تلاش ما در حوزه اصلاح و تربیت در زندان‌ها به همین جرم برمی‌گردد.

زندانیان مربوط به مواد مخدر در زندان‌ها تحت درمان قرار می‌گیرند

رئیس سازمان زندان‌ها خاطرنشان ساخت: ما خودمان را شریک فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌دانیم و برهمین اساس هم از سال 80 تاکنون در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد پیشرو بوده‌ایم که ازجمله مصادیق آن راه‌اندازی کلینیک‌های مثلثی در زندان‌ها و شیوه‌های مختلف درمان اعتیاد مددجویان بوده است.

رئیس سازمان زندان‌ها: علت اصلی تورم کیفری در کشور مجرمین مواد مخدر هستند/ درحوزه پیشگیری و درمان معتادان و مجرمین مواد مخدر پیشرو بوده‌ایم

محمدی همچنین سم‌زدایی، متادون‌درمانی و استفاده از داروهای مرتبط را از راه‌های درمان مجرمین درگیر با اعتیاد دانست و در ادامه گفت: در سه ماه ابتدایی سال جاری 21 هزار نفر تحت روش سم‌زدایی قرار گرفته‌اند، 76 هزار نفر از طریق متادون‌درمانی و 11 هزار نفر تحت درمان بوپرنورفین قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: ما به موازات پروتکل‌های درمانی، سراغ سایر روش‌ها اعم از تأسیس مراکز آموزشی، درمانی، گروه‌درمانی، خدمات مشاوره و یا غربالگری روان زندانیان نیز رفته‌ایم. ضمن اینکه در زندان‌ها ویزیت هفتگی و ماهانه جهت کنترل، کاهش و درمان میل مددجویان به مواد مخدر دردست انجام است.

تمام هدف ما بازسازگاری اجتماعی مددجویان است

محمدی اینگونه نیز تأکید کرد: با این حجم از فعالیت توقع داریم ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بودجه لازم را برای اجرای طرح و برنامه‌های درمان و کنترل در اختیار زندان‌ها قرار دهد و وزارت بهداشت نیز همچنان پشتیبانی علمی و عملی را داشته باشد.

رئیس سازمان زندان‌ها در بخش دیگری ازاین نشست تأکید داشت: ما در زندان‌ها با افرادی سروکار داریم که گاه با فقر فکری و فرهنگی و یا با فقر مادی مواجه‌اند. بنابراین تمام هدف ما نیز بازسازگاری اجتماعی و بازگشت سعادتمندانه مددجویان به جامعه با برنامه‌های اصلاحی، تربیتی و فرهنگی است.

رئیس سازمان زندان‌ها: علت اصلی تورم کیفری در کشور مجرمین مواد مخدر هستند/ درحوزه پیشگیری و درمان معتادان و مجرمین مواد مخدر پیشرو بوده‌ایم

وی یادآور شد: البته اقتضای کار ما این است که خانواده زندانیان نیازمند را نیز با کمک‌های مادی و معنوی در قالب انجمن‌ها و کمک‌ خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد حمایت کنیم، اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان زندان‌ها با جدیت پیگیری و توسعه کمی و کیفی آن را بهترین مسیر اصلاح و تربیت زندانیان قرار دهیم. اجرای برنامه‌های تربیتی و فرهنگی نیز به موازات معیار عمل ما خواهد بود.

فراگیری شغل مانعی بر ورود مجدد افراد به زندان است

رئیس سازمان زندان‌ها در پایان نشست نیز فراگیری شغل را مانعی بر ورود مجدد افراد به زندان ازجمله افتادن به دام اعتیاد عنوان کرد و همچنین گفت: با مطالعات صورت‌گرفته و آمار موجود می‌توان جغرافیای جرائم و اعتیاد در کشور را شناسایی و به‌منظور حل آن سعی بر برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی متفاوت داشت.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha