زندانیان جرایم غیرعمد نباید در زندان باشند

مدیرکل زندان های فارس معتقد است زندانیان جرایم غیرعمد نباید در زندان باشند، چرا که در زندانی شدن هر زندانی، خانواده او با آسیب های جدی روبرو می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان فارس، به گفته اسحاق ابراهیمی در حال حاضر 847 زندانیِ جرایم غیرعمد در زندان های استان به سر می برند که از این تعداد، 818 نفر مرد و 30 نفر، زن هستند. مدیر نمایندگی ستاد دیه فارس در گفتگو با «خبرجنوب» به این نکته اشاره می کند که از این تعداد، 41 نفر به علت تصادف به زندان افتاده اند و 594 نفر نیز به دلیل بدهکاری و مشکلات مالی در بند هستند.

مدیر کل زندان های فارس با تاکید بر اینکه سال گذشته 476 زندانی جرایم غیرعمد از بند، رها شده اند، یادآور می شود که از این تعداد 444 مرد و 32 نفر زن بوده اند.

در هر حال اما قصه زندانیان جرایم غیرعمد همیشه غم انگیز بوده است. بسیاری از بانوانی که این روزها به عنوان زندانی جرایم غیرعمد، روزگارشان را پشت میله های زندان سپری می کنند مادرانی هستند که یک حادثه، تصادف و یا بدهکاری، آنان را در بند کشیده است. عده ای نیز انسان های آبرومندی هستند که به دلیل نوسانات بازار و ورشکستگی، گذرشان به زندان افتاده و در انتظار رهایی، روز و شب هایشان را می شمارند.

سرپرست ستاد دیه فارس با اشاره به قصه پرغصه یکی از زندانیانی که اهل شهرستان کنارتخته است می گوید این زندانی، کارگر پمپ بنزین بوده اما سال 96 با یک سرمایه 5 میلیون تومانی به بوشهر، عزیمت کرده و با اجاره یک مغازه سوپرمارکت، فعالیت خود را آغاز کرده است. این جوان، پس از مدتی جهت رونق کسب و کار خود با فردی دیگر شراکت می کند و در این مدت نیز از درآمد خوبی برخوردار بوده است. به گفته ابراهیمی، با این حال اما با بروز بیماری کرونا و نوسانات بازار، میزان حساب های دفتری و نسیه آنها زیاد شده و به علت عدم پرداخت اجاره بهای محل کسب و کار به ورشکستگی رسیده و بدهکار، راهی زندان شده است.

مدیر کل زندان های فارس به داستان زندگی یکی دیگر از زندانیان جرایم غیرعمد، گریز می زند و می گوید گذر کارگری که 20 سال در سنگبری یکی از شهرستان های استان، آبرومندانه کار کرده است نیز به زندان افتاده است. به گفته این مسئول، این مددجو پس از 28 سال زندگی مشترک، صاحب فرزند نشده و در مقطعی مجبور می شود بابت تامین هزینه های درمان و دارو مبلغ 118 میلیون تومان از صاحب کار خود قرض بگیرد. در واقع بر اساس قول و قراری که بین کارفرما و این کارگر، بسته شده است قرار بوده ماهیانه مبلغ سه میلیون تومان از حقوق او کسر گردد تا میزان بدهی، تسویه شود. بنا به تاکید ابراهیمی، پس از مدتی به دلیل برخی اختلافات، سنگبری تعطیل و تمام کارگران اخراج می شوند و در این میان، کارفرما سفته های مددجو را به اجرا گذاشته و او راهی زندان می شود.

در هر حال به باور ابراهیمی، جای زندانیان جرایم غیرعمد در زندان نیست و می توان با کمک نهادها و دستگاه های مختلف، عموم مردم و نیکوکاران، زمینه بازگشت آنها به آغوش خانواده فراهم کرد تا این دسته از زندانیان، خود از حریم خانواده در برابر آسیب های اجتماعی مراقبت کنند. سرپرست ستاد دیه فارس به این نکته نیز اشاره می کند که آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، اقدامی ارزشمند است که هم موجب بقا و استحکام خانواده های در معرض آسیب خواهد بود و هم اجر اخروی آن برای کسانی است که با انفاق مال خود در این راه مشارکت می کنند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha