مرحله استانی مسابقات آزاد مهارت زندانیان در فارس برگزار شد/ آموزش مهارت به زندانیان راهکاری برای کاهش تکرار جرم

مهارت آموزی، فرصتی برای اشتغال زایی و بازگشت زندانیان به آغوش جامعه است. اولین دوره مسابقات مهارت آزاد زندانیان در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مهارت آموزی و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه ویژه زندانیان و نقش بی بدیل مهارت آموزی در پیشگیری از بازگشت به زندان افراد مهارت دیده با حضور رئیس کل دادگستری استان فارس، دادستان مرکز استان فارس، مدیرکل زندان های فارس، معاون برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس، مدیر نمایندگی بنیاد تعاون زندانیان استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان فارس، رئیس کل دادگستری فارس در مراسم اختتامیه مسابقات آزاد مهارت زندانیان فارس گفت: با راه اندازی کارگاه های اشتغال درون زندان ها در استان فارس، وضعیت حرفه آموزی و اشتغال بسیار خوب و مناسب است.
حجت الاسلام سیدکاظم موسوی افزود: هدف از راه اندازی کارگاه های اشتغال، پیشگیری از وقوع جرم است و طی بررسی های معاونت پیشگیری، افرادی که در این کارگاه ها مشغول به کار هستند در درون زندان جرمی مرتکب نشده و بازگشت مجدد به زندان ندارند.
وی اضافه کرد: زندانی خواسته یا ناخواسته وارد زندان می شود اما بیشترین آسیب را خانواده زندانی می بیند.

وی بیان داشت: از دیگر اهداف ما علاوه بر اشتغالزایی، ایجاد درآمد پایدار برای خانواده های زندانیان است که اکثر آنان توان و بضاعت مالی ندارند و در تنگنا هستند.
رئیس کل دادگستری فارس ادامه داد: با همکاری انجمن های حمایت زندانیان برای خانواده های زیر پوشش انجمن اشتغال پایدار ایجاد می شود تا آسیب های اجتماعی و مشکلات ناشی از مسایل اقتصادی متوجه این خانواده ها نشود.
رئیس شورای قضایی استان فارس گفت: هدف دادگستری و سازمان زندان ها این است که شاهد حضور گسترده مراکز فنی و حرفه ای در زندان ها باشیم و بزودی تفاهم نامه همکاری بین دادگستری و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای منعقد می شود تا با کسب مهارت زندانیان و اشتغالزایی برای آنان، مجموعه قضایی استان نیز تأسیسات حقوقی به زندانیان واجد شرایط اعطا کرده و زمینه آزادی مددجویان بیشتر از گذشته فراهم شود.
وی اظهار داشت: سازمان زندان ها، یکی از سازمان های موفق قوه قضاییه است که تاکنون توانسته اقدامات خوبی در زمینه رعایت حقوق شهروندی و بازاجتماعی کردن زندانیان در زندان ها انجام دهد.
نماینده عالی قوه قضایئه در استان فارس افزود: استفاده از پابند الکترونیک در زندان ها رشد 300درصدی در استان داشته است و این تسهیلات قضایی توسعه می یابد.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی تأکید کرد: امروز شاهد فعالیت های حرفه آموزی در همه زندان ها در رشته های مختلف خیاطی، چرم دوزی، جوشکاری، برق ساختمان، صنایع دستی، گلخانه و... هستیم و این مهارت ها باید با همکاری مراکز فنی و حرفه ای استان توسعه یابند تا شاهد کاهش جمعیت کیفری در زندان ها باشیم.
مدیر کل زندان‌های فارس نیز در این مراسم گفت: ایجاد اشتغال، نقش اصولی و راهبردی در پیشگیری از ارتکاب جرم دارد و زمینه و مقدمه اشتغال، بی شک داشتن مهارت و حرفه می باشد و با داشتن حرفه، این افراد وارد عرصه کار و تولید و خدمات شده و چرخه ارتکاب جرم به این طریق از بین می رود.
اسحاق ابراهیمی افزود: با توجه به سند تحول قضایی و سیاست های اصلاحی تربیتی سازمان زندان ها، زمینه مهارت آموزی متناسب با نیاز بازار نیز در زندان ها فراهم گردیده و مستمراً زندانیان تشویق به مشارکت در دوره های حرفه آموزی می شوند تا از این طریق پس از آزادی مجدداً وارد عرصه ارتکاب جرم نگردند و به عنوان فردی مؤثر در جامعه ایفای نقش نمایند.
وی ادامه داد: در زندان ها ما به دنبال این هستیم که دوره های آموزشی کاربردی و متناسب با نیاز واقعی بازار برگزار شوند که زندانی پس از آزادی دغدغه پیدا کردن کار نداشته باشد و براحتی بتوانند از قبل مهارت آموزش داده شده، وارد بازار کار شوند.
ابراهیمی افزود: ارتقاء کیفیت آموزش از دیگر موارد مورد تأکید است کیفیت آموزش باید به نحوی ارتقاء یابد که فرد اشرافیت کامل بر فرایند انجام کار را داشته باشد و بتواند وظیفه خود را در جامعه به نحو مطلوب انجام دهد.
مدیرکل زندان های فارس یادآور شد: یکی از بهترین راه های ارتقاء کیفیت آموزش و مهارت آموزی به معنی واقعی، فعالیت در محیط واقعی کار (استاد شاگردی) بوده که فرد به صورت عملیاتی و کاربردی از جزئیات حرفه آگاه و مسلط می شود و ما نیز در آینده می بایست به همین سمت حرکت کنیم.
وی افزود: شناسایی زندانیان مستعد در رشته ها و حرفه های مختلف و پرورش آنان و تشویق زندانیان به مشارکت فعال در فرایندهای حرفه آموزی از برنامه های حوزه حرفه آموزی در زندان هاست.

مدیرکل زندان های فارس اظهار داشت: طبق بررسی های بعمل آمده بین داشتن حرفه و شغل و ارتکاب جرم افراد رابطه مستقیم وجود داشته و کسانی که مرتکب جرائم در جامعه می شوند اغلب فاقد حرفه و شغلی در جامعه بوده اند و نرخ بازگشت مجدد افرادی که در زندان ها حرفه و شغلی کسب کرده اند بسیار پایین است.
ابراهیمی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، تعداد 3544نفر از زندانیان در 235 دوره حرفه آموزی ثبت نام کرده اند و 774نفر موفق به گواهینامه فنی و حرفه ای شده اند.همچنین زمینه اشتغال نشسته، کارگاهی و اعزام به کار برای 5390نفر از زندانیان فراهم شده است.
وی اضافه کرد: مسابقات مهارت با هدف استعدادیابی زندانیان در حرفه‌های مختلف و ایجاد زمینه اشتغال آن‌ها، برگزار شد.
مدیرکل زندان های فارس با بیان این که در این مسابقه ۸۳ مهارت آموز در رشته‌های خیاطی، چرم دوزی، معرق کاری و آرایشگری با هم به رقابت پرداختند، افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۵ دوره مهارت آموزی در زندان‌های فارس برای زندانیان برگزار شده است.
وی ادامه داد: مهارت آموزان می‌توانند علاوه بر دریافت گواهینامه معتبر از فنی و حرفه‌ای پس از آزادی، تسهیلات قرض الحسنه دریافت کنند.
این مسابقات در ۲ مرحله شهرستانی و استانی در حرفه های خیاطی زنانه و مردانه، آرایش و پیرایش مردانه، معرق کاری، چرم دوزی و برق ساختمان برگزار شد. ۱۴۰ نفر از زندانیان در کل استان در این مسابقات شرکت کردند که ۸۵ نفر به مرحله استانی راه یافتند.
بنا بر این گزارش ۷۱ نفر از منتخبین در مسابقه استانی شرکت کردند که پایان این رقابت به نفرات اول تا سوم لوح یادبود و پاداش نقدی اعطا شد و همچنین حمایت های قضایی نیز برای آنها در نظر گرفته شد.

انتهای خبر/

مرحله استانی مسابقات آزاد مهارت زندانیان در فارس برگزار شد/ آموزش مهارت به زندانیان راهکاری برای کاهش تکرار جرم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha