تشکیل شورای مهارت استان آذربایجان شرقی در زندان مرکزی تبریز

با حضور معاون اقتصادی استاندار ،شورای مهارت استان آذربایجان شرقی با محوریت برنامه های تحولی حرفه آموزی و اشتغال زندانیان استان ،در زندان تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندانهای استان آذربایجان شرقی، در این نشست جوادی، مدیر کل زندان های استان آذربایجان شرقی هدف اصلی از زندانبانی در نظام جمهوری اسلامی ایران را اصلاح، تربیت و توانمندسازی به منظور بازگشت آبرومندانه و سعادتمندانه به آغوش جامعه و عدم بازگشت مجدد به داخل زندان عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: یکی از برنامه های تحولی قوه قضائیه برای این امر برنامه ریزی و اشتغال مددجویان با استفاده از آموزشهای مهارتی به منظور حمایت و توانمندسازی است.

تشکیل شورای مهارت استان آذربایجان شرقی در زندان مرکزی تبریز

وی ادامه داد: سازمان زندان های کشور براساس برنامه های ابلاغی کشور رتبه دوم آذربایجان شرقی در بحث آموزشهای فنی و حرفه ای را به خود اختصاص داده است که جای تشکر و قدردانی از مجموعه فنی و حرفه ای و مربیان آن است.

جوادی تصریح کرد، در 5 ماهه نخست سال جاری تعداد 2 هزار و 324 نفر در رشته های مختلف مهارتی ودر تعداد 154 رشته /حرفه ثبت نام کرده بودند که از این مجموع تعداد 1 هزار و 870 نفر در آزمون های مهارتی شرکت نموده و تعداد 892 نفر از مددجویان موفق به اخذ گواهینامه مهارت شده اند.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه استان آذربایجان شرقی جزو استان های پیشرو به لحاظ ساختار است ولی متاسفانه فاقد مرکز آموزش فنی و حرفه ای ثابت می باشد لذا خواستار اهتمام جدی دراین خصوص هستیم.

تشکیل شورای مهارت استان آذربایجان شرقی در زندان مرکزی تبریز

مدیر کل زندان های استان ضمن قدردانی از تلاشهای مربیان آموزش فنی و حرفه ای در مهارت افزایی زندانیان خواستار ایجاد رشته / حرفه های جدید و نو و مورد نیاز بازارکار شد و خاطر نشان ساخت: در بحث آموزش و اشتغال هدف از اشتغال صرفا خود زندانی نیست بلکه هدف توانمندسازی آموزشی مددجو و نیز حمایت از خانواده زندانی مطرح است به طوریکه می تواند آسیب های مربوط به خانواده از جمله طلاق و ترک تحصیل فرزندان را کاهش دهد.

جوادی با اشاره به حمایت قانون در معافیت مالیاتی ازکارآفرینانی که مددجویان را بکارگیری می کنند با رویکرد کاهش آسیب های بعد از زندان خاطرنشان کرد: هر کارآفرینی که بتواند مددجویان را بکارگیری نماید می تواند از این معافیت مالیاتی برخوردار شود

در ادامه کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و رئیس شورای توسعه مهارت استان آذربایجان شرقی اشتغال زندانیان را به دو بحث اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: ارائه آموزشهای مهارتی به زندانیان موجب افزایش تولید وکاهش جرم و آسیب های اجتماعی خواهد شد و با ایجاد اشتغال به آنان در محیط زندان می توان از نیروی جوانی و فعال این قشر از جامعه در تولید ناخالص داخلی استان بهره جست که این امر اثرات خوبی در راستای درآمدزایی خواهد داشت.

تشکیل شورای مهارت استان آذربایجان شرقی در زندان مرکزی تبریز

وی ادامه داد: با ارائه آموزش های مهارتی در جامعه، نیروی کار متخصص و ماهر مورد نیاز واحدهای تولیدی پرورش می یابدکه می تواند چرخ های صنعت استان را به حرکت درآورد.

کلامی ایجاد و برپایی نمایشگاههای توانمندی های مهارتی زندانیان را در محل ادارات کل استان در جذب کمک ها و فروش تولیدات با رویکرد حمایت از این قشر بسیار مهم و ارزشمند برشمرد.

معاون استاندار در ادامه خاطر نشان کرد: در هدف گذاری آموزش های مهارتی باید به سمت مشاغلی حرکت کرد که معطوف به نیاز بازار کار بوده و بتواند ارزش افزوده ایجاد کند.

مشایخی، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی نیزدر این جلسه گفت: در راستای فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه و روحیه بخشی به زندانیان و با هدف استعداد یابی برای اولین بار در کشور المپیاد شهرستانی مهارت ویژه زندانیان در رشته های مختلفی چون؛ جوشکاری، اتومکانیک، تعمیر پکیج، فرش و برای بانوان نیز قلاب بافی و عروسک سازی و ... و با حضور تعداد 345نفر شرکت کننده در محل ندامتگاههای سراسر استان برگزار گردید.

وی ادامه داد: براساس توافقی که با زندان صورت گرفته است یکسری مشوق ها برای این دوره از مسابقات مهارت ارائه خواهد شد.

علی مشایخی افزود: هرگونه آموزش به خاطر وجود مخاطب آماده در سطوح مختلف سطح بندی شده است و باید متناظر با مشاغل آینده آموزش های لازم را ارائه نماییم از جمله برگزاری رویداد های استارت آپ برا اساس نیاز بازارکار.

وی اضافه کرد: باید به سمت مشاغل نو حرکت کنیم و این موضوع آموزش های ارائه شده را مدنظر قرار بگیرد.

مشایخی خاطر نشان کرد: حضور فعال آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در 154 رشته به زندانیان از جمله در رشته هایی چون؛ نقشه کشی، نقشه خوانی صنعتی، نورد کردن فلزات برای تبدیل ورق و ... بوده است.

تشکیل شورای مهارت استان آذربایجان شرقی در زندان مرکزی تبریز

فتحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه از اهتمام تمامی دستگاههای استان در کمک به رفع مشکل مددجویان با رویکرد اشتغال افزود: با توجه به انعقاد تفاهم نامه سه جانبه صورت گرفته بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش فنی و حرفه ای استان و صنایع و بر اساس نیازمندی های زندان، برنامه ریزی های لازم در حمایت از تولیدات کارگاههای موجود در زندان و با استفاده از ظرفیت های شورای هماهنگی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین در ادامه در خصوص امکان ارائه تسهیلات 4 درصدی، تبلیغ و بازاریابی تولیدات، ایجاد و حمایت از برگزاری نمایشگاه توانمندی مددجویان با استفاده از کمک ادارات تابعه وزارت تعاون، از جمله صندوق ها، بانک توسعه تعاون و... و نیز آموزش ایمنی و حفاظتی در محل زندان مطالبی را عنوان نمود.

پرنیان، رئیس صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه استفاده از تمام ظرفیت های استان را در راستای آموزش، حمایت و اشتغال مددجویان خواستار شد و افزود: به نوعی این موضوع رسالتی اجتماعی، شرعی و دینی و شهروندی ماست که در کنار مسئولیت کاری خود نگاه ویژه ای به این امر داشته باشیم و در حمایت از اشتغال زندانیان سهیم شویم.

شایان ذکر است در حاشیه این جلسه اعضای شورای توسعه مهارت استان از کارگاههای مهارت آموزی مستقر در محل زندان تبریز بازدید بعمل آوردند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha