شغل و حرفه موجب بازگشت سعادتمندانه زندانی به جامعه است

استفاده از توانمندی های مسئولین استانی ، ادارات ، نهادها، سازمان ها وتشکل های مردم نهادرا برای ایجاد بستر هرچه بهترِ کمک به زندانیان و خانوادهای آنان در زمینه های مختلف مخصوصا اشتغال را مثمر ثمر دانست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندانهای استان گیلان ،پژمان پروین در دومین جلسه هم اندیشی با مدیرکل زندان های استان و اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان که در زندان تحولی لاکان رشت برگزار شد، درخصوص زندان تحولی اظهار کرد: با تلفیق تجربه و دانش می‌توان تغییرات ویژه ای در زندان‌های کشور ایجاد کرد ‌که ثمره آن تغییر در رفتار زندانیان و بازگشت سعادتمندانه آنان به جامعه خواهد شد.
وی با بیان اینکه رئیس سازمان زندان های کشور حرفه آموزی ، اشتغال وکارآفرینی را اولویت اول زندانهای کشور تعیین و ابلاغ نموده است گفت: موظف هستیم این اولویت را مورد توجه ویژه قرار دهیم و برای تحقق منویات ریاست سازمان از کلیه ظرفیت های سازمانی و برون سازمانی از جمله ظرفیت شرکتهای دانش بنیان ، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و کارآفرینان و... استفاده نماییم .
مدیرکل حرفه آموزی و اشتغال سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی، شغل و حرفه را موجب هویت بخشی به زندانی و بازگشت سعادتمندانه او به کانون گرم خانواده دانست و در ادامه با اشاره به اینکه برخی از زندانیان در حین ارتکاب جرم از شغل مناسب برخوردار نیستند افزود، سازمان زندانها با ایجاد کارگاه‌های متنوع فنی و حرفه ای برای این گروه هدف ،زمینه آموزش و کسب مهارت آنان را فراهم نموده ،و بسیاری از زندانیان با کسب مهارت و حرفه در بخش های مختلف موسسات کیفری مشغول به کار بوده و درآمد کسب می نمایند
پروین در خصوص پیشرفت زندان تحولی در زندان لاکان رشت تاکید کرد: در این مدت کوتاه، چندین کارگاه تولیدی از جمله کارگاه تولید جوراب بافی، کارگاه پالت و کارگاه سنگ مصنوعی تزیینی و ... با حضور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایجاد شده و تعدادی از زندانیان مشغول به کارهستند وبرابر قراردادهایی که در این زندان منعقد گردیده ونیز به استناد گزارشهای مدیر کل زندانهای گیلان به طور متوسط مبلغ سه میلیون تومان حقوق ماهیانه دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه برای تشویق کارآفرینان،می توان از تسهیلات تبصره ماده ۱۶ به خوبی استفاده کرد افزود، کارآفرینان با ارائه طرح کارآفرینی در زندان ها از امتیازات و مشوق هایی از جمله برخورداری از وام های اشتغال زایی با بهره 4درصد و معافیت از مالیات محصولات تولیدی در زندان ها برخوردار خواهند بود .
پروین در خاتمه افزود، حرفه آموزی و اشتغال اصلی ترین اولویت سازمان زندانهاست که باید در این راستا، به جهت کمک به خانواده های زندانیان و جلوگیری از ناهنجاری ها و جلوگیری از برگشت مجدد زندانیان به زندان از تمامی پتانسیل ها استفاده بهینه کرد.
وی استفاده از توانمندی های مسئولین استانی ، ادارات ، نهادها، سازمان ها وتشکل های مردم نهادرا برای ایجاد بستر هرچه بهترِ کمک به زندانیان و خانوادهای آنان در زمینه های مختلف مخصوصا اشتغال را مثمر ثمر دانست و گفت: این ظرفیت ها قطعا می توانند ما را برای رسیدن به این امرمهم یاری نمایند .
در این جلسه هم اندیشی ،اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان مرکب از 12 نفر ازاساتید حوزه های مختلف از جمله ، علوم پایه ، حقوق ، کامپیوتر ، روانشناسی ، محیط زیست و ... دیدگاه ها و نقطه نظرات کارشناسی خود را در زمینه تحقق و پیشرفت زندان تحولی بیان، و مقرر شد در جلسات آتی طرح ها و نقطه نظرات علمی آنان مورد بررسی و بهره برداری قرار گیرد از جمله این طرح ها ، کمک به برنامه های زیست محیطی ، استفاده از روش های نوین نرم افزاری و سخت افزاری برای علمی تر شدن برنامه های زندانها و موارد دیگری نیز مطرح گردید.
رضا محمدی اصل، مدیرکل زندان های گیلان نیز، با بیان اینکه زندان تحولی لازمه اجرای طرح بامداد است، خاطرنشان کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه باید در ایجاد زندان تحولی مشارکت داشته باشند زیرا فلسفه زندان تحولی مبتنی بر یافته های علمی و پژوهشی می‌باشد.
وی در ادامه برای ایجاد بستر های مناسب جهت تحقق اهداف زندان تحولی گفت: حضور فعالان دانش بنیان ، اندیشمندان و پژوهشگران علمی حوزه دانشگاه با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته های تخصصی و تعیین اهداف و برنامه ریزی جامع، فعالیت ها به صورت علمی پر رنگ تر گردد .
محمدی اصل یادآور شد: با توجه به اولویت اول سازمان که اشتغال زندانیان می‌باشد اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان با ارائه راهکارها و ایجاد سایت می‌توانند در ایجاد اشتغال و هوشمندسازی زندان ها نقش موثری ایفا کنند.
مدیرکل حرفه آموزی و اشتغال سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی، از بخشهای مختلف حوزه های اصلاحی تربیتی و اشتغال زندان مرکزی رشت و لاهیجان و موسسات بنیاد تعاون بازدید بعمل آورد .

انتهای خبر /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha