توسعه همکاری‌های مشترک سازمان زندان‌ها و وزارت آموزش ‌و پرورش 

مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها در جلسه‌ای که به‌منظور توسعه همکاری‌های مشترک با وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد، اظهار داشت: زندانیانی که در کلاس‌های فرهنگی و تربیتی حضور می‌یابند، کمتر از سایرین، دوباره به زندان بازمی‌گردند و این امر جز با همکاری نهادهایی مانند آموزش و پرورش امکان‌پذیر نخواهد بود. 

به‌ گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان تهران، با هدف تدوین پیش‌نویس تفاهم‌نامه مشترک همکاری بین زندان‌ها و وزارت آموزش و پرورش نشست تخصصی با حضور حمیدرضا عزیزیان مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها، حمید یزدانی مدیرکل دوره اول متوسطه، هادی عابدی مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری، اسماعیل جمیاری معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های استان تهران، زهرا شفاعت و حمید رحمانی مشاوران معاون آموزش متوسطه وزارت‌خانه در ندامتگاه زنان استان تهران برگزار شد.

حمیدرضا عزیزیان در ابتدای این نشست با اشاره به عوامل خانوادگی و اجتماعی مؤثر در بزه‌کاری گفت: عدم آموزش و تربیت صحیح موجب ارتکاب جرم در بین برخی از افراد و ورود آنان به زندان می‌شود ولی زندانیانی که در کلاس‌های فرهنگی و تربیتی داخل زندان حضور می‌یابند، کمتر از سایرین دوباره به زندان بازمی‌گردند.

مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها تصریح کرد: هرچه آموزش زندانیان توسعه یابد، نتایج مثبت آن در عدم ارتکاب جرم و همچنین بازگشت به زندگی سالم و سعادتمندانه نمودار می‌شود و این امر جز با همکاری نهادهایی مانند آموزش و پرورش امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اصل در کمک به حل مسئله بازآموزی اجتماعی زندانیان، آگاهی طرفین از مشکلات، راهکارها و چگونگی همکاری‌های مشترک بین سازمان زندان‌ها و آموزش و پرورش است و درب زندان‌های سراسر کشور برای تحقق این هدف و تدوین تفاهم‌نامه اجرایی و مسئله محور باز می‌باشد.

عزیزیان خاطرنشان کرد: ساختار مدارس داخل زندان‌ها با سطح جامعه بسیار متفاوت بوده، نیازمند اجرای دستورالعمل جداگانه است که امیدوار هستیم از سوی وزارت آموزش ‌و پرورش ابلاغ شود تا زندان‌ها بر اساس آن رویه واحد در پیش بگیرند.

او تاکید کرد: در محیط زندان برنامه‌های متعددی برای اصلاح و بازپروری مددجویان تدوین‌شده و به اجرا درمی‌آید که تحصیل زندانیان از اساسی‌ترین برنامه‌های بازپروری خانه فرهنگی و تربیتی است و هیچ شخصی به‌خاطر زندانی بودن از حق ادامه تحصیل محروم نمی‌شود و این امکان از نهضت سوادآموزی تا مقطع دکترا برای تمام زندانیان مهیا است.

مدیرکل دوره متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه ضمن تقدیر از تلاش‌های سازمان زندان‌ها جهت تحصیل زندانیان بیان داشت: در تفاهم‌نامه‌ای که تدوین خواهد شد، سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیز شرکت می‌نماید و با این همکاری سه‌جانبه می‌توانیم گام‌های بلندی جهت تحصیل زندانیان برداریم.

حمید یزدانی گفت: زندان‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که دارند بیشتر نیازمند حضور خیرین مدرسه‌ساز هستند و گسترش فضاهای آموزشی زمینه عدم بازگشت زندانی به سوی جرم را فراهم می‌کند.

همچنین در ادامه جلسه، معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های استان تهران با اشاره به توسعه امکانات آموزشی گفت: در این استان شش مدرسه عهده‌دار آموزش و تحصیل زندانیان هستند و در مجموع ٥٦٢ مشغول به تحصیل هستند.
اسماعیل جمیاری افزود: ٢٧ نفر از این تعداد جزء زندانیان ندامتگاه زنان بوده، ٣٩ نفر در استان نیز با شرکت در آزمون طرح جامع به مقاطع بالاتر راه‌یافته‌اند، این تعداد می‌تواند با بکارگیری معلمان باتجربه و دعوت خیرین مدرسه‌ساز بیشتر شود.

وی لزوم مشارکت آموزش‌وپرورش در امر تحصیل زندانیان را یادآور شده، اظهار داشت: برخی از دانش‌آموزان ممکن است در حین تحصیل آزاد شود و می‌توان با گسترش راه‌های همکاری بین دو نهاد، موجب جلوگیری از وقفه تحصیلی گشت.
بنا به این خبر، در پایان جلسه، حاضرین ضمن بازدید از مدرسه ندامتگاه زنان و دیدار با مددجویان دانش‌آموز این مرکز، فعالیت‌های صورت‌گرفته در زمینه تحصیل آنان را مثبت ارزیابی نمودند.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha