وظیفه اصلی بازرسی صیانت از حقوق شهروندی زندانیان است

مدیرکل بازرسی، ارزشیابی و رسیدگی به شکایات سازمان زندان‌ها با تاکید بر نقش بازرسان در اداره امور گفت: احصاء و شناسایی نقاط آسیب‌زای زندان‌ها از وظایف اصلی اداره بازرسی است و می‌تواند از بروز خطرات و آسیب پیشگیری نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان تهران، نشست تخصصی بازرسی زندان‌های استان تهران با حضور مهدی جمالیان مدیرکل بازرسی، ارزشیابی و رسیدگی به شکایات سازمان زندان‌ها، سید حشمت‌الله حیات الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران، هدایت فرزادی رئیس بازرسی ارزشیابی و رسیدگی به شکایات استان و بازرسان زندان‌ها، در محل سالن کنفرانس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و مداحی کوتاهی در رثای سالار شهیدان امام حسین (ع) آغاز شد، مدیرکل بازرسی، ارزشیابی و رسیدگی به شکایات سازمان زندان‌ها ضمن تقدیر از تلاش‌های بازرسان در رسیدگی به مشکلات و رفع آن‌ها اظهار داشت: نظریاتی که در این حوزه ارائه می‌شود نقش داوری و قضاوت نیز دارد پس باید تلاش کنید هیچ‌گونه امر شخصی و حب و بغض در انجام ‌وظیفه تاثیر نگذارد، در غیر این صورت موجب خسران و تضییع حق‌الناس می‌شود.

مهدی جمالیان تصریح نمود: حوزه کار بازرسی شامل تمام قسمت‌های زندان از درب ورودی، یگان، مدیریت، اجرای احکام، اندرزگاه‌ها، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها و دیگر اماکن است و ساعت خدمت نیز ندارد، به‌صورت شبانه‌روزی در ایام کاری و تعطیل بایستی با دقت مورد رصد قرار گیرد.

وی افزود: پیشگیری باید مقدم بر تمام خدمات و فعالیت‌ها باشد. یکی از بهترین راه‌های تحقق این امر، احصاء و شناسایی نقاط آسیب‌زای زندان‌ها از وظایف اصلی اداره بازرسی است و می‌تواند از بروز خطرات و آسیب پیشگیری نماید.
جمالیان تصریح کرد: صیانت از حقوق شهروندی زندانیان و کارکنان، برگزاری جلسات آموزشی با هدف پیشگیری از آسیب‌ها، سرکشی به تمام واحدها و ثبت دقیق وقایع روزانه توسط نیروهای ذیربط در داخل اندرزگاه‌ها جزء مهم‌ترین اقداماتی است که بایستی با جدیت انجام شود.

بنا به این گزارش در ادامه جلسه، مدیرکل زندان‌های استان تهران ضمن اشاره به حساسیت خدمات بازرسان بیان داشت: بایستی برنامه‌ریزی منسجم به‌عنوان مهم‌ترین اولویت در سرلوحه خدمات هر فرد به‌ویژه بازرسی قرار گیرد تا به اهداف عالی سازمانی جامه عمل پوشانده شود.

سید حشمت‌الله حیات الغیب همچنین گفت: سازماندهی نیروها، هماهنگی، هدایت و رهبری، نظارت، کنترل و ارزیابی از ارکان اصلی مدیریت است که شما در ادارات بازرسی با مبنا قرار دادن آن‌ها می‌توانید مشاور و یاریگر خوبی برای مدیر زندان باشید.

وی با تاکید بر امر بررسی تخصصی عملکرد کارکنان، فعالیت ادارات مختلف و نیز رسیدگی به شکایات و مشکلات مطرح‌شده افزود: هر کدام از بازرسان در زندان‌های استان تهران بنا به تحصیلات، تجارب و سوابق خدمتی مسئول بررسی یک موضوع هستند و نظرات آنان کاربردی و تعیین‌کننده است.

حیات الغیب توجه بیشتر ادارات را بازرسی به واحدهای ارائه‌دهنده خدماتی رفاهی در زندان‌ها مانند فروشگاه‌ها، آشپزخانه‌ها و بانک‌ها خواستار شده، اظهار نمود: ارزیابی فعالیت‌ها و عملکرد هر یک از مسئولان این اماکن این امکان را می‌دهد تا هم خدمات مطلوب‌تری ارائه شود و هم در برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد عملیاتی گردد.

شایان‌ذکر است: در این جلسه هدایت فرزادی رئیس بازرسی، ارزشیابی و رسیدگی به شکایات زندان‌های استان تهران گزارشی از عملکرد این حوزه را ارائه نموده، بر لزوم ارتقای امر بازرسی به‌عنوان یکی از عوامل ارزیابی خدمات تاکید کرد.

این جلسه تخصصی که به مدت پنج ساعت به طول انجامید مسئولان بازرسی زندان‌ها با بیان نظرات، موانع و راهکارهای موجود به بحث و بررسی پرداختند و نتایج آن در مصوبات استان به امضای حاضرین رسید.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha